Meny
Flow och närgången kommunikation

Flow och närgången kommunikation

Vad tänker du på när ”vals” kommer på tal? Börjar du kanske räkna tyst för dig själv, ”1-2-3, 1-2-3”, eller mumla frasen ”lång-kort-kort, lång-kort-kort”?

Att det har något med tretakt och dans att göra kan nog många vara överens om. Men vilken slags dans handlar det om?

     Trefjärdedels- eller sexåttondelstakt förekommer i många dansformer. Det finns rentav fog för att kalla Sverige för ett trefjärdedelsland – i och med vår långa och breda tradition av polskor. Till skillnad från den långsamma pardansvalsen, där betoningen ligger på det första taktslaget, så hänger polskan gärna kvar lite extra i både första och tredje slaget.

 

Om vi blickar utanför Sveriges gränser hittar vi till exempel den tyska ländlern, i praktiken en långsam vals. Fast om vi drar upp tempot betydligt landar vi i något med kopplingar till både kontinenten och Malmö: wienervals.

     Wienervals och dansgala med Malmö SymfoniOrkester är vid det här laget en mångårig tradition. På senare år – inte minst på Malmö Live – har valsen letts av Rainer Honeck, konsertmästaren som dirigerar med fiolen i handen.

 

Ett par som gärna tar del av wienervalsandet är Karin Larsson och Malte Bokvist. Den 5 januari sträcker de upp sig och äntrar Malmö Live för Wienerafton – en dubbelkväll med både konsert och dans till MSO:s eget wienerkapell. Malte är den minst erfarne av de två.

     - Jag började dansa för ett år sedan, när jag fick en crash course av Karin. Innan dess hade jag inte dansat sedan mellanstadiet. Vi anmälde oss till en danskurs en gång i veckan. På vägen hem brukar vi prata om hur dansen gick och vad vi lärt oss, säger han.

     Vad är det som lockar med att dansa?

     - Att det är ett härligt flow. Och just pardans handlar verkligen om kommunikation, säger Malte.

     - Ja, inte minst handlar det om kroppshållning. Skillnaden om man till exempel ändrar på axeln några millimeter kan vara stor, fyller Karin i.

 

Karin framhåller att det gäller att ha en hög närvaro under dansen. Helst ska man inte behöva tänka på stegen, utan fötterna ska röra sig av bara farten. Som en hjälp för partnern Maltes dansutveckling satte hon samman en Spotifylista som han kunde lyssna på i bussen. Det primära fokuset för honom var att hitta in i valsens tretakt.

     Malte, kan du rekommendera en bra övningslåt för den som vill lära sig att dansa vals?

     - Moon River, säger han utan att tveka.

 

Musiken till wienervals är, som redan nämnts, en ganska snabb historia. Men i en och samma wienervals förekommer det även taktvariationer, och det är något som Malte inte är helt förtjust i.

     - Det är nog det svåraste med att dansa wienervals, för jag har inte gehör nog för att kunna ändra takt…

     Karin är av en helt annan åsikt:

     - Jag tycker att det är härligt med variation i takt! Jag började som folkmusikdansare och där är det långtifrån alltid trefjärdedelstakt.

 

När det gäller just wienervalsen – varför är den extra rolig?

     - Därför att den dansas i ståtliga salar av uppklädda människor. Det är inget som man dansar hemma, poängterar Karin (och får medhåll av Malte).

 

Till sist: För att få det rätta valsschwunget gäller det att ha rätt skor. Ge mig era stalltips!

     - Lite klack och slät sula för damerna, säger Karin.

     - Välpolerade klackskor – och alltid lädersula. Det gäller både damer och herrar, säger Malte.

 

 

KARINS OCH MALTES VALSTIPS

 

För föraren:

Viktigt att veta i vilken riktning du ska föra kroppen. Tänk på att ju längre ut från mitten av rummet du dansar, desto snabbare går det.

 

För den som följer:

Fortsätt med ditt steg tills det funkar, håll takten och börja inte dra runt din partner.

 

 

Träna dina valssteg inför Wieneraftonen med hjälp av Karins spellista!

Observera att du endast kan lyssna 30 sekunder om du inte har Spotify

 

Senast uppdaterad 2019-12-18

Läs också

Relaterat evenemang

Malmö SymfoniOrkester