Björn: Vi har försökt hantera pandemin så offensivt som möjligt, men ändå med ett starkt säkerhetstänk. Vi har gjort stora omställningar och anpassar oss fortfarande löpande. Framförallt har vi utvecklat våra koncept kring streaming och jag tycker att vi har kunnat erbjuda ett fortsatt brett utbud av repertoar, trots utmaningarna.

Maria: Ja, MSO var en av de första orkestrarna som började med streaming. Vi började samma vecka som allt stängdes ner, i mars 2020. Det har varit ett jättestort jobb. Vår program- chef Per Hedberg har fått göra om programmet många gånger. Vi hittade fram till en form med kortare repetitionstider och mindre besättningar så att vi kunde hålla avstånd på scen. I det här nya säsongsprogrammet har vi anpassat oss efter situationen. Nu är konserterna kortare, en timme långa, och vi har strukit pausen. Om vi får ta in besökare i konserthuset i höst igen kommer de nog att vilja vara försiktiga och inte vara så intresserade av paus- mingel och barköer.

Marika: För mig och kollegorna i orkestern har det varit en väldigt svår anpassning under hela året. Jag har saknat alla sidor av jobbet: publiken, kollegorna, repetitionerna, rutinerna, att förbereda sig hemma och så vidare. Att spela fiol är så starkt knutet till min identitet, så jag har varit oerhört tacksam för det vi väl har fått spela. Det har betytt mycket för mig.

Björn: Ja, musikerna har tillbringat mycket tid hemma med repetitioner och övningar och är ivriga att få möta vår publik igen. Nu hoppas vi att det nya konceptet med en timmes konserter ska tilltala publiken. Vi har inte gjort avkall på något musikaliskt, det är ett djupt och brett innehåll med väldigt bra och spännande solister och dirigenter.

Marika: Jag ser förstås fram emot Sibeliusfestivalen i mars och april. Hans musik berör mig djupt på så många sätt. Han var ett sådant geni. Det är extra roligt att det är Robert Trevino som dirigerar. Sedan är jag helt galen i Rainer Honeck, som kommer hit och gör en Mozart- konsert veckan innan Sibeliusfestivalen. Det är häftigt att Wienerfilharmonikernas konsertmästare vill komma och jobba med oss igen. Han kan Mozart utan och innan och är en av världens bästa violinister. Man kan säga att han kommer och städar hos oss, jobbar med klang- en och så vidare. Jag blir jätteinspirerad och lär mig massor.

Björn: Rainer känns som en i vår familj. Vi har haft en relation i 15 år nu. Han kommer varje år och vänskapen har växt genom åren. Vi är stolta över att en person som ständigt befinner sig mitt i världens främsta symfoniska miljö i Wien kommer hit och delar med sig av sina erfarenheter.

Maria: Jag har stora förväntningar på konserten som Bent Sørensen är värd för i september. Han är professor i komposition på Musikhögskolan i Malmö och orkestern ska bland annat framföra hans stycke Evening Land, som har blivit en modern klassiker. Vi har flera andra nyare verk på programmet, till exempel Concerto Grosso av Philip Glass och ett helt nyskrivet verk av den svenska tonsättaren Lisa Streich. Jag ser också fram emot Clara Schumannprogrammet i mitten av september, där Rolf Martinsson gjort symfoniska arrangemang av ett antal av hennes sånger. Programmet anknyter till satsningen 100 kvinnor – 100 år, som är ett av de teman vi jobbar med på Malmö Live den här säsongen. 2021 är det ju 100 år sedan kvinnor fick rösta för första gången i Sverige. Det blir debatter, evenemang och konserter med annan musik än klassisk. Den här typen av teman kan vara ett sätt att få ny publik att upptäcka MSO. Kanske någon som kommer för att höra en debatt blir nyfiken och tar steget och köper en biljett till en MSO-konsert också?

Marika: Något som står ut i programmet är att det är så många musiker från orkestern som ska vara solister under säsongen.

Björn: Ja, det är roligt att kunna exponera våra musiker i solistrollen och det är verkligen välförtjänt. Det blir också ett sätt att skapa en närmare kontakt med publiken. Avslutningsvis vill jag bara nämna ytterligare två höjdpunkter: vår nära vän, världstrumpetaren Håkan Hardenberger, fyller 60 år i oktober och vi hyllar honom med ett spännande franskt program, där han är solist. Jag ser också mycket fram emot säsongsöppningen: Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1 med den mexikanamerikanska dirigenten Alondra de la Parra på pulten och Roland Pöntinen vid pianot. Vi fick ju inte uppleva den planerade Tjajkovskijfestivalen i början av året, så det känns bra att få en rejäl Tjajkovskij-dos som start på säsongen.

Lyssna på Maria Frej i Sveriges Radio

Du kanske också är intresserad av

FLAMMENWERFER på Malmö Live
Publicerad: 2024-02-06

Hotel Pro Forma & C.F Hills visuella världar i Flammenwerfer about

FLAMMENWERFER är en unik scenkonstupplevelse som skildrar det schizofrena tillståndet hos C.F Hill. Bakom föreställningen står Hotel Pro Forma, en performancegrupp vana att producera allkonstverk som tänjer på gränserna.

Läs mer about Hotel Pro Forma & C.F Hills visuella världar i Flammenwerfer
Monstrets tid med delar ur humorkonstellationen Klungan på Malmö Live
Publicerad: 2024-02-01

Upplev succéföreställningen Monstrets tid i vår konsertsal! about

Succéföreställningen Monstrets tid är en humorföreställning av och med Olof Wretling, Mattias Fransson och Sven Björklund från Klungan och Mammas nya kille. Den 9 november 2024 har du möjlighet att se föreställningen på Malmö Live.

Läs mer about Upplev succéföreställningen Monstrets tid i vår konsertsal!
Cat Power Sings Bob Dylan på Malmö Live
Publicerad: 2024-01-26

Cat Power tolkar Bob Dylan i vår konsertsal i höst about

Den 23 augusti 2024 intar Cat Power vår konsertsal med en efterlängtad konsert. Det blir första gången på 16 år som den hyllade amerikanska artisten spelar i Malmö. Under kvällen återskapar Cat Power Bob Dylans legendariska konsert från 1966.

Läs mer about Cat Power tolkar Bob Dylan i vår konsertsal i höst
Senast uppdaterat: 2021-05-06