12-årige Milton om att gestalta ett helt liv med folkkär musik
När Mando Diao släppte albumet ”Infruset” — där de tonsatt dikter av Gustaf Fröding — blev det snabbt en succé och bandet nådde en bredare publik än någonsin förut. I höst sätter Malmö Live upp musikföreställningen ”Infruset – Själens skrubbsår”, där albumets låtar arrangerats om för att spelas av Malmö Symfoniorkester. Dessutom finns flera nyskrivna låtar också med.
Fyra artister från vitt skilda genrer står för sången: Björn Dixgård från Mando Diao, ikoniska Arja Saijonmaa, Jacqline Mossberg Mounkassa som slog igenom i Idol, och stjärnskottet Milton Felländer.
– Vi har gjort en slags linje av en människas liv som alla på scenen hjälper till att berätta, förklarar regissören Moqi Simon Trolin.
Föreställningen började planeras redan innan pandemin, men i november är det äntligen premiär för de sex storslagna föreställningarna där de fyra artisterna gestaltar varsin tidsperiod.
– Milton, Jacqline, Björn och Arja representerar olika åldrar i ett liv, och med varsin stark röst tolkar de Infruset-skivan. Samtidigt interagerar de med varandra. De sjunger inte bara sololåtar, de sjunger inte sällan tillsammans och körar också till varandra i små iscensatta bilder.
12-årige Milton Felländer gestaltar barnet i föreställningen. Han ser fram emot att få dela scenen med MSO och de andra artisterna.
– Det känns helt fantastiskt att få jobba med Malmö Live. Jag har sett konserter där tidigare och deras scen är fantastisk. Det ska bli jättekul att få komma in och sjunga där. Jag är jättetacksam att få göra det med Jacqline, Arja och Björn. De är alla så duktiga och har så mycket erfarenhet, så det ska bli kul att ta lärdom av dem, säger Milton Felländer.
Vi har gjort en slags linje av en människas liv som alla på scenen hjälper till att berätta
Milton Felländer har trots sin ringa ålder redan samlat på sig mycket scenerfarenhet. Han har medverkat i Malmö Operas ”Matilda the Musical”, ”Skönheten och Odjuret”, ”Sound of Music”, ”Så som i himmelen” och ”Anastasia”. Han har även stått på Intimans scen i uppsättningen av Ingmar Bergmans ”Persona” och charmade juryn i TV4:s ”Talang” när han framförde Queens ”Bohemian Rhapsody” 2021.
– Det går ganska bra för mig i skolan och jag arbetar så hårt jag kan, men jag har hittat en bra balans mellan mina intressen och skolan. Jag får ta med mig lite skolarbete ibland till Malmö Live ifall jag missar något, så kan jag ta igen det när vi repar.
Hans mål är att fortsätta jobba med musik, men exakt hur vet han inte än.
– Jag har inte riktigt bestämt mig än. Jag har funderat lite på dirigent, det hade varit väldigt kul. Och även musikproducent i studio – men också teater och sång förstås.
Föreställningen bygger, precis som albumet ”Infruset”, på Frödings texter. Men regissören Moqi Simon Trolin tycker inte att man ska stirra sig blind på att försöka förstå precis allt.
– Det är mer en associativ lek där musiken sätter texterna i perspektiv. Att höra låtarna som man kanske hört många gånger på radio på ett annat sätt och i ett handlingsförlopp.
Han beskriver föreställningen som ett unikt projekt. Popmusiken blir "klassifierad" med hjälp av symfoniorkestern, och dessutom iscensatt och teatraliserad inne i ett musikrum och inte ett teaterrum.
– Man kanske känner till begreppet teaterkonsert, det har jag själv jobbat med på Malmö Stadsteater tidigare. Där skapas ett associativt berättande med sceniska bilder och musik och det finns per definition ingen talad text, utan det är musiken och tolkningen av redan kända verk satt i ett sammanhang. Men Infruset – Själens skrubbsår är annorlunda, här ligger ännu mer vikt på musiken och tolkningarna av den. Tyngden ligger på konsert, men med teatrala element – ett slags konsertteater. Det är inget som är jättevanligt att man ser, eller snarare kanske aldrig, säger Moqi Simon Trolin.
Jag är så tacksam att jag har fått chansen, det ska bli jättekul!
Både Moqi Simon Trolin och Milton Felländer längtar efter repetitionerna.
– Jag är så tacksam att jag har fått chansen, det ska bli jättekul! säger Milton Felländer, och Moqi Simon Trolin fortsätter:
– Det är häftigt med de här låtarna. Mando Diao har en slags episkhet i hela sitt sätt att vara, de är ganska stora i sina rörelser – medan Infrusets vispop är mer finstämd. När vi blåser upp den med orkestern och den stora scenen blir det väldigt coolt. Jag ser väldigt mycket fram emot att få jobba med det och få fram de stora bilderna i det tillsammans med musiken.
”Infruset – Själens skrubbsår” spelas 12–13 och 16–19 november på Malmö Live. Dirigent är Daniela Musca, scenograf Eilev Skinnarmo och medverkar gör även Carolinae Damkör och nycirkusartisten Ida Frost.