Konsert för stråkorkester i g-moll
Vivaldi, Antonio
7 min1. Allegro
2. Adagio
3. Allegro
Om verket
Antonio Vivaldis Konsert i g-moll för stråkar och cembalo är en typisk ”concerto ripieno”. Benämningen syftar på en fullskalig grupp instrument, tutti, som tidigt utgjordes av stråkorkester med ackompanjemang eller continuo men som efterhand utvecklades till att innefatta även blåsinstrument. Detta är ett begrepp som var vanligt inom senbarocken ca 1690–1740. I concerto ripieno förekommer inga solister. Både i sats ett och två vandrar basstämman stadigt och stegvis i jämna notvärden som en stabil grund för övriga stämmor. Det är speciellt tydligt i andra satsen där överstämmorna bildar lugna ackord över den rörliga baslinjen. Det finns en term för detta inom jazzmusiken där samma teknik förekommer, ”walking bass”, som bildar en stadig grund i swingmusik. Men Vivaldi använder också andra tekniker för att variera musiken. Musikaliska sekvenser är vanliga och effektiva för att föra musiken vidare in i nya tonarter och de skapas genom att ett motiv eller en kort fras på två takter upprepas flera gånger efter varandra men på en ny begynnelseton vid varje upprepning. Detta framgår tydligt i första satsen. I sista satsen använder Vivaldi en teknik där en stämma härmar en annan. Det kallas fugatoteknik och är också mycket vanligt i barockmusiken.