Souvenir de Florence, stråksextett i d-moll, opus 70
Tjajkovskij, Pjotr
Inledningsackordet är som att öppna ytterdörren och få en snörstorm invirvlande i farstun. Därmed är tonen satt för den dansanta och slagkraftiga första satsen, som här och där också doftar angenämt av den sene Mozart.. Därefter följer en långsam serenadliknande sats som utvecklar sig till en duett mellan violin och cello. Tredje satsen är den kortaste och går i butter och motsträvig folkton. Finalen är också folkmusikinspirerad, men av det raskare och uppsluppna slaget. Här finns ett crescendo som får det glimma till av Svansjön för ett ögonblick, en ståtlig fuga och i slutet en melodi som skulle kunna ta sig långt i en svensk schlagerfestival på 1980-talet, med effektfullt tonartsbyte och allting. Det är ett livfullt verk, fullt av spännande infall och skönhet.
Verkets titel betyder ”Minne från Florens”, en stad som Tjajkovskij besökte första gången senvåren 1874. Han vistades i staden tre längre perioder och övernattade flera gånger på olika resor. 1890 slog han sig ner i staden för en tremånadersperiod, främst för att skriva på sin opera Spader Dam. Han komponerade också ett utkast till det som kom att bli den långsamma satsen i denna stråksextett. Arbetet slutfördes hemma i Ryssland, och efter bearbetningar hade verket premiär i sin slutliga form den 6 december 1892, exakt elva månader innan Tjajkovskijs alltför tidiga och mytomspunna död.