Estaciones Portenas (De fyra årstiderna i Buenos Aires)

Piazzolla, Astor

Som en slags hyllning, eller kanske utveckling, av Antonio Vivaldis fyra årstider skrev Astor Piazzolla De fyra årstiderna i Buenos Aires mellan åren 1965 och 1969. När Piazzolla 1965 blev ombedd av dramatikern Alberto Rodríguez Muñoz att skriva musik till sin pjäs Melenita de oro (Håret av guld), var det våren i Buenos Aires som inspirerade kompositören. Han skrev sedan fyra stycken modern tango, ett för varje årstid, under de kommande fyra åren. 

Piazzolla var en av världens främsta traktörer av det argentinska instrumentet bandoneón, ett slags concertina-ackordion som ofta hörs i sydamerikansk tangomusik, och just tango var Piazzollas musik. Blandningen av samtida konstmusik, jazz och klassisk argentinsk tango blev Piazzollas kännetecken, och hans musik kom att kallas Nuevo tango – nytango.  

De fyra årstiderna i Buenos Aires är skrivna som fyra separata stycken, men spelades ofta av Piazzolla själv som en hel konsert. Något som dock skiljer årstiderna från sina europeiska syskon är i vilken ordning de kommer. Eftersom Argentina ligger på andra sidan ekvatorn menade Piazzolla att konserten börjar med Otoño (hösten), istället för, som i Vivaldis komposition, med våren. 

Senast uppdaterat: 2023-08-30