Symfoni nr. 7
Pettersson, Allan
Efter premiären på sin sjunde symfoni kunde en svårt sjuk Allan Pettersson ta emot fyra inrop av premiärpubliken. Dessa inrop blev det sista publika framträdandet han gjorde.
Medan Petterssons sjätte symfoni skulle kunna kallas ett mörkt och desperat rop som slutar i en sorgsen uppgivenhet, kan man som en spegling mot den se hans sjunde symfoni som en själens sång till hoppet.
Symfonin hade sin urpremiär 1968, och dirigerades av Antal Doráti, som Pettersson tillägnat verket. Doráti hade sett partituret som Pettersson sänt till Sveriges Radio och ville genast ta upp det på Kungliga Filharmoniska Orkesterns spelplan.
Det är otäckt, kallt och suggestivt i sjunde symfonins tonvärld, men trots sitt mörker finns där alltid ett hopp. Den är skriven i en enda lång sats, där det sammanhängande flödet fylls av mörker och förtvivlan i blåssektionen men med ljuvlig tröst hos stråkarna. Genom hela symfonin återkommer några upprepade ackord i brassektionen, ibland låter de hotfullt och ibland som en tröstande smekning.
Petterssons sjunde symfoni är hans mest kända och spelade verk, och syns fortfarande på repertoaren i konserthus världen över, och är det klassiska svenska verk som sålt flest skivor genom musikhistorien.