Blåskvintett, Ab-dur
Holst, Gustav
Gustav Holst föddes 1874 i en familj med många musiker, framför allt på den svenskättade faderns sida. Det var tidigt tydligt att även den unge Gustavus Theodore von Holst, vilket var hans egentliga namn, hade fallenhet för musiken och han fick lära sig spela piano och violin. Pianospelet utvecklades snabbt men violinen byttes så småningom mot trombon, bl a för att försöka träna den unge gossens astmasjuka lungor. Bytet var uppenbarligen ett gott sådant eftersom Holst efter studierna på Royal College of Music kom att arbeta som trombonist under många år. Holst försökte hitta sin egen kompositionsstil och precis som sin gode vän Ralph Vaughan Williams brottades han med influenserna från Wagner och Richard Strauss i sin musik. Ett första stort steg mot en egen stil kom när Holst började komponera musik influerade av sanskrit-texter, men det var när han började intressera sig för brittisk folkmusik som han började hitta till den klangvärld vi nu förknippar med honom. Till Holsts mest spelade verk hör hans musik för blåsorkester och de bygger till stor del på bearbetningar av folkmusik.
Blåskvintetten skrevs 1903, när Holst ännu inte riktigt hittat sin stil. Stycket var länge försvunnet efter att Holst lämnat det för påseende hos en klarinettist, men 1978 återfanns partituret i en hög med begagnat notmaterial. Dotter Imogen Holst och Holst-kännaren Colin Matthews bearbetade och kortade verket något med motiveringen ”om Holst hade fått möjlighet att höra verket hade han insett att det var för långt”.