NIGREDO – Dark Night of the Soul

Broström, Tobias

Efter studier i komposition vid Musikhögskolan i Malmö för bland andra professor Luca Francesconi har tonsättaren Tobias Broström snabbt etablerat sig som en av de ledande svenska tonsättarna i sin generation, både nationellt och internationellt. Hans verk är framförda med bland andra BBC Symphony Orchestra, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie och Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.

Hans tonspråk är progressivt och musiken välskriven och utmanande. Bland hans tongivande orkesterverk kan nämnas La DanseTransit UndergroundCrimson SkiesCrimson SeasKaléidoscopeViolinkonsertArena – Slagverkskonsert nr 1Pianokonsert – Belle EpoqueSamsaraCellokonsert och Lucernaris – Konsert för trumpetliveelektronik och orkester.
Det senare verket är komponerat för och uruppfört av Håkan Hardenberger som, tillsammans med Jeroen Berwaerts, även är trumpetsolist i Malmö SymfoniOrkesters beställning av NEGRIDO – The Dark Night of the Soul. 

Så här presenterar Tobias Broström själv sitt verk: Inom alkemin betyder nigredo (svärta) förruttnelse eller sönderfall. Forna alkemister trodde att detta var ett första steg till vägen mot ”de vises sten”. Alla alkemiska ingredienser var tvungna till att rengöras och kokas i stor utsträckning till en enhetlig svart materia.

Senare, inom analytisk psykologi presenterad av C G Jung, så blev benämningen en metafor för ”Själens dunkla natt” när en individ konfronterar sin skugga inom sig.

Undertiteln ”The Dark Night of the Soul” (spanska: La noche oscura del alma) är dessutom tagen från en dikt av 1500-talsmystikern Johannes av Korset (spanska: San Juan de la Cruz, engelska: St. John of the Cross).

Det sätt jag har komponerat musiken och valt titel på verket knyter an till Jungs definition av nigredo som kan beskrivas som ett ögonblick av maximal förtvivlan och att detta är en förutsättning för personlig utveckling. Det är en ensam resa.

Verket är skrivet i två större delar men kan i princip delas upp i tre satser. Första satsen har beskrivningen ”Shades and Echoes”, andra satsen ”No man’s land/Antagonism” och tredje satsen ”Equilibrium/Dystopia” och ”Remembrance”. Dessa beskrivningar har inspirerat mig i arbetet med vilka roller som solotrumpeterna har gentemot varandra och kan ses som en musikalisk fingervisning i hur man som lyssnare också kan ta sig an musiken.

Senast uppdaterat: 2020-11-19