D’un soir triste, för violin, cello och piano

Boulanger, Lili

Som mycket ung kunde man konstatera att Lili Boulanger var ett musikaliskt underbarn med absolut gehör och fotografiskt minne. I ett hem som genomsyrades av musik och där tonsättare som Gounod och Fauré var frekventa gäster hos Lilis far, även han kompositör, fanns alla möjligheter för henne att tidigt utvecklas som musiker och tonsättare. Hon fick redan som sexåring följa med sin syster Nadia på lektioner på konservatoriet i Paris innan hon sedan själv började studera där. Hon vann 19 år gammal kompositionstävlingen Prix de Rome, en tävling där tidigare hennes far vunnit och Nadia kommit tvåa i. Allt borde egentligen leda till en stor och rik tonsättargärning - problemet var ju bara hälsan! Svåra sjukdomsperioder i vad man då kallade inälvstuberkulos kom att prägla hela hennes liv. Sjukdomen, som vi idag kallar Crohns, orsakade inte bara svåra smärtor utan gjorde henne också mycket svag och trött. D’un soir triste är det sista hon kunde skriva ner själv då sjukdomen även påverkade hennes leder. Hennes sista stycke samt delar av de fantastiska orkestreringarna av D’un soir triste och D’un matin de printemps fick Nadia hjälpa henne att skriva ned.

Det är inte helt fastställt när styckena började skrivas, men man vet att Lili genomgick en operation året innan hon dog. Ett vanligt antagande är att den hoppfulla och livsbejakande D’un matin de printems (En vårmorgon) till stora delar kom till innan operationen som man hoppades skulle göra henne frisk och att D’un soir triste (En sorglig kväll) skrevs när man kunde konstatera att operationen inte hjälpt. Lili dog 1918, bara 24 år gammal.

Senast uppdaterat: 2020-11-26