Atelier för blåskvintett

Beat, Janet

Janet Beat föddes 1937 och är uppvuxen på nordengelska landsbygden där naturens ljud tidigt fascinerade henne. Sittandes ute i skogen lyssnade hon intensivt efter fåglarnas läten, bruset från en bäck, spelande insekter, vindens sus i träden och klangen i stammar som hon knackade på. När hon blev äldre fick hon följa med till olika fabriker, eftersom tanken var att hon skulle ta över familjens ingenjörsfirma efter studierna. Även om Beat valde en annan väg så satte fabrikernas klangvärld djupa avtryck i hennes musikaliska medvetande, men fabriksbesöken väckte även intresset av hur maskiner och teknik fungerar. Detta intresse, tillsammans med hennes intresse för klang och musik, förde henne tidigt in på skapandet av elektronisk musik. Beat spelade också piano och horn, och mötet mellan akustiska och elektroniska uttryck är något av Beats signum. Flera av hennes verk bygger på naturljud, såsom fågelläten och valsång, som på olika sätt processats och utgör en bakgrund till ett akustiskt soloinstrument.

Vid sidan om olika klanger så är konst en stor inspirationskälla för Beat och Atelier är lite av en rundvandring i en ateljé med konstverk av några av Beats favoritkonstnärer. Det är en väldigt brokig konstsamling vi får ta del av; ett expressionistiskt stilleben med narcisser av René Couturier, Paul Klees något burleska sprattelgubbe, en stilla skogssjö av Walter Lestikow. Flight av Edward McKnight Kauffer passar väldigt bra som avslutning på Beats svit med sin koppling mellan abstrakt konst och natur. Träsnittet ser vid första anblick ut att vara ett svartvitt rombiskt mönster, men det omvandlas gradvis till att vara en fågelflock fångad i flykten. Trots de väldigt olika konstverken binds svitens kontrasterande satser ihop musikaliskt av ett tema som går igen i ett par satserna.

Senast uppdaterat: 2020-11-26