Wagner & Strauss

10 september 2022
Konsertsalen
ca 1 timme 45 minuter inkl. paus
Malmö Live Konserthus
145 - 295 kr

Säsongens symfoniska resa börjar ombord på Wagners spökskepp och går via Brünhildes brinnande klippa till danssalongerna i Wien. Vågorna tornar upp sig och vinden tjuter i Den Flygande Holländarens slitna rigg. Ouvertyren till denna tidiga opera av Wagner utlovar stor dramatik, gastkramande spökerier och oändlig kärlek. Vi kastar oss därefter till slutet av Valkyrian, där guden Wotan tar farväl av sin älskade dotter Brünhilde, efter att ha försänkt henne i sömn uppe på en eldomsluten klippa. Sedan en svit ur Richard Strauss opera Rosenkavaljeren och sist Ravels La valse, ett mystiskt verk som genomsyras av spännande ambivalens.

Konsertprogram

Wagner, Richard Den flygande holländaren, ouvertyr 11 min

Skriande violiner, ett desperat ropande horn och stråkar som våldsamt bygger upp ett enormt vågberg. Och sedan ett vågberg till – och ett till. Det är mycket som händer i de första takterna av ouvertyren till Den flygande holländaren, en av Wagners tidiga operor, han var 29 år när han skrev den. Idén uppstod under en stormig sjöresa från Riga till London, då fartyget tvingades söka nödhamn i en sydnorsk fjord. Ombord fick han höra berättelsen om den evigt kringseglande Holländaren och inspirerad av nödhamnens suggestiva inramning förlade han handlingen där.

Wagner, Richard Valkyrian, Wotans avsked 15 min

I slutet av Valkyrian tvingas Wotan bestraffa sin älskade dotter Brünhilde för sin olydnad. Hon ska förlora sin gudomlighet och försänkas i djup sömn på en klippa. Den man som lyckas ta sig till platsen ska vinna hennes hjärta. Hon vädjar till sin far att omgärda klippan med eld, så att bara en sann hjälte ska kunna nå fram till henne. Wotan bifaller hennes önskan och tar i det här stycket avsked av henne – ”mitt hjärtas heligaste stolthet”.

Paus 25 min
Strauss, Richard Rosenkavaljeren, svit 22 min

Efter att ha skrivit de två bloddrypande och utmanande operorna Salome och Elektra 1904-1908 bestämde sig Strauss för att komponera något mer lättsamt och traditionellt. Resultatet blev Rosenkavaljeren, en förväxlingskomedi om uppvaktning och frierier. Operan hade premiär i Dresden i januari 1911 och blev en stor framgång. I detta konsertprogram framförs en orkestersvit bestående av operans valser. Den inleds med samma musik som inleder själva operan; majestätiska hornstötar och himlastormande stråkar, som gestaltar det kärleksmöte som ägt rum precis innan handlingen börjar.

Ravel, Maurice La valse 12 min

Maurice Ravel: La valse

La Valse skrevs som dansverk till Ryska Baletten i Paris, men refuserades. I stället fick det premiär i konsertform den 12 december 1920. Det är ett gåtfullt verk som undandrar sig etiketter och förklarande program. Ravel har använt hela sin förmåga för att göra den så dubbeltydig som möjligt. I början råder dunkel, stråkinstrument och slagverk mullrar olycksbådande och kontrasterar mot det skira ljus som försöker bryta igenom. Efter ett par minuter tar en vacker valsmelodi form, men den når liksom inte riktigt fram. Ständiga glissandon får hela bygget att vaja fram och tillbaka. Det är inte helt lätt att sätta fingret på känslan som infinner sig när de sista ackorden har klingat ut. ”Orkesterglädje” känns lika korrekt som ”orkesterraseri”, ”extatisk kärleksdans” lika träffande som ”infernalisk dödsdans”. Välj själva.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Fabien Gabel dirigent
Som så många dirigenter hade även Fabien Gabel en instrumentalutbildning och musikerkarriär bakom sig innan han inriktade sina studier mot dirigering. Gabel studerade trumpetspel vid Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris och vid Hochschule für Musik Karlsruhe. Efter studietiden spelade han i de ledande Parisorkestrarna med dirigenter som Pierre Boulez, Riccardo Muti och Simon Rattle. År 2002 deltog Gabel vid en kurs i Aspen Summer Music Festival med David Zinman som lärare och detta blev starten på Gabels dirigentbana. Han blev snabbt en efterfrågad dirigent och samarbetar nu med ledande orkestrar i Europa och USA. Läs mer
John Lundgren baryton
Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Kungliga Operan, har betytt mycket för svenske barytonen John Lundgren. Under utbildningstiden på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn knöts banden till operan och han fick efterhand barytonroller i La Bohème, Trubaduren, Aida och Don Carlos. Läs mer
Senast uppdaterat: 2022-04-06