Till Alma Mahler Lördagskonsert
En lördagskonsert där mezzosopranen Emma Sventelius tar oss på en musikalisk tur genom emotionella landskap.
Alma Mahler inspirerades av romantisk diktning där en besjälad natur gestaltar människans känsloliv. Emma Sventelius låter sin glänsande mezzo utforska Almas emotionella och raffinerade Vier Lieder.
Till sist, Antonín Dvořáks livsbejakande Symfoni nr 8 som genomsyras av den böhmiske tonsättarens djupa kärlek till hembygdens storslagna natur.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Ana María Patiño-Osorio Dirigent
- Ana María Patiño-Osorio, dirigent från Colombia, vann Andrapriset, Publikens pris och Ungdomsjuryns pris vid Malko-tävlingen för unga dirigenter i Köpenhamn 2024. Mellan 2022 och 2024 var hon assisterande dirigent vid Orchestre de la Suisse romande där hon arbetade nära Jonathan Nott. Ana började sin musikaliska bana som saxofonist innan hon övergick till orkesterdirigering och tog 2021 examen vid det prestigefyllda masterprogrammet vid Zürcher Hochschule der Künstei. Under det senaste året har hon bland annat dirigerat Orchestre National de Bordeaux, Geneva Camerata, Kroatiska radio- och tv-orkestern och bulgariska Sofiafilharmonikerna.Läs mer
- Emma Sventelius Mezzosopran
- Den prisbelönta svenska mezzo-sopranen Emma Sventelius, bördig från Lund, gjorde sin internationella debut 2017 på Deutsche Oper am Rhein i Puccinis ”Madama Butterfly” efter studier i Sverige, Danmark och Österrike. Sedan dess har det blivit många gästspel i Tyskland i Düsseldorf, Duisburg, på Theater Bonn och Gärtnerplatztheater i München.Läs mer
Program
- Mahler, Alma Vier Lieder (1901–1911) 13 min
Bearbetning: Jorma Panula (2003)
1. Licht in der Nacht
2. Waldseligkeit
3. Ansturm
4. Erntelied
Om verket:
Alma Schindler var beundrad i Wiens kulturkretsar för sin skönhet, intelligens, bildning och musikaliska begåvning. I tonåren började hon komponera sånger inspirerade av romantikens diktning där den förandligade naturen gestaltar människans själ och känsloliv. I tjugoårsåldern började hon ta lektioner för den framstående tonsättaren Alexander von Zemlinsky. De blev ett par, men Alma lämnade Zemlinsky när hon träffade den 20 år äldre Gustav Mahler. Innan Alma blev fru Mahler förklarade Gustav att det bara kunde finnas plats för en tonsättare i deras äktenskap, och Alma fick lova att sluta komponera. Kring 1910, när Gustav förstått att Alma hade en affär med arkitekten Walter Gropius, den blivande Bauhausgrundaren, försökte han vinna sin hustru tillbaka genom att bidra till publiceringen av hennes sånger. Sammanlagt har 17 sånger med pianoackomanjemang publicerats, varav Fyra sånger utkom 1915.
Den finske dirigenten Jorma Panula har med stor känslighet orkestrerat de fyra sångerna och lyft fram deras lyriska karaktär och drömska stämningar.- Dvořák, Antonin Symfoni nr 8 i G-dur, op. 88 (1889) 37 min
1. Allegro con brio
2. Adagio
3. Allegretto grazioso
4. Allegro ma non troppo
Om verket:
Dvořák erbjöd sin förläggare Simrock att ge ut även Symfoni nr 8 men de kom inte överens och Dvořák vände sig i stället till engelska Novello som med glädje tog emot verket som skulle komma att bli en stor succé. Simrock gjorde aldrig om sitt misstag. Dvořák överraskade traditionalisterna genom att komponera en vals som tredje sats, något även Tjajkovskij gjorde året dessförinnan i sin femte symfoni. Ett uppåtgående tretonsmotiv sammanlänkar alla satserna i Dvořáks verk, ett enkelt men effektivt sätt att skapa enhet, även om de olika satserna har skilda karaktärer och tempi. Musiken har uppenbara rötter i den tjeckiska myllan. Dvořák var mycket noga med att inte ta upp det tyska idiomet i sin musik utan behålla den nationella tjeckiska stilen
Finns även som torsdagskonsert!

Abonnemangsinformation
Konserten ingår i konsertserierna Stora lördag och Lilla lördag.