MSO Live: Stenhammars serenad
Konsertprogram
- Stenhammar, Wilhelm Prélude och Bourrée
De här två fragmenten var bortglömda i nästan 120 år, innan de återfanns år 2010. De uruppfördes tre år senare i Gävle konserthus. Av titlarna att döma var de troligen tänkta att utgöra satser i en orkestersvit som den tjugoårige Stenhammar av någon anledning aldrig fullbordade. Preludiet är stillsamt och pastoralt, i slutet träder en klarinett fram ur den ljusa orkesterväven med ett ömsint solo. Det andra fragmentet har beteckningen bourrée, som är en gammal fransk dans besläktad med gavotten, fast något raskare. Den kallas också träskodans – den synkoperade och studsiga rytmen är som gjord för att klampas fram med högljudda skodon. Stenhammar låter skickligt sin bourrée pendla mellan den bondska logen och den kristallkroneupplysta salongen.
- Tomasi, Henri Trombonkonsert 14 min
Henri Tomasi föddes 1901 i Marseilles. I tonåren arbetade han som stumfilmspianist och under andra hälften av 1920-talet slog han igenom som tonsättare och dirigent. Han skrev sin Trombonkonsert 1956, året innan han lade dirigerandet på hyllan, för att helt ägna sig åt komponerandet. Första satsen rör sig mellan olika stämningar och temperament, och blommar plötsligt ut i virvlande vals. I andra satsen skapas en tydlig känsla av storstad, med skumma hamnkvarter, bluesklubbar och småregniga bakgator. Storstadsvibrationen är kvar i tredje satsen med sin smittande puls, optimism och kosmopolitiska känsla.
- Stenhammar, Wilhelm Serenad 33 min
År 2020 är det 150 år sedan Wilhelm Stenhammar föddes. I egenskap av tonsättare, musiker och orkesterledare betraktas han som en av de stora byggarna av svenskt musikliv under decennierna efter sekelskiftet. Han började komponera redan i barnaåren och blev beryktad och flitigt turnerande pianist, både som solist och i ensemble. Han var bördig från Stockholm, men har kommit att bli tätt förknippad med Göteborg, där han var verksam från 1907, som dirigent och konstnärlig ledare för Göteborgs orkesterförening. Det var under denna tid, 1911-13, som han skrev Serenad i F-dur (reviderades 1919). Det är ett mycket populärt orkesterverk i fem satser, med stark känsla av nordiskt vemod, särskilt i de andra och fjärde satserna (Canzonetta och Notturno). Mittensatsen är ett medryckande scherzo, som för tankarna till såväl en snabbt seglande liten jakt i skärgården, som till ystra getter på en sommaräng.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Patrik Ringborg Dirigent
- I trettio år har den svenske dirigenten Patrik Ringborg verkat som operadirigent med över 90 operor på sin repertoar, men hans karriär som orkesterdirigent står inte operakarriären efter. Första anställningen som operadirigent och senare som ställföreträdande musikchef kom vid Städtische Bühnen i Freiburg im Breisgau 1993–1999. Tiden i Freiburg avlöstes av en kapellmästaranställning vid Aalto-Theater i Essen 1999–2007 varefter han inledde ett tioårigt samarbete som generalmusikdirektör vid Staatstheater Kassel. Läs mer
- Olle Elfström Trombon
- Det har varit en spikrak väg för trombonisten Olle Elfström från tidiga studier till den solotrombontjänst som han nu innehar i Malmö SymfoniOrkester. Elfström inledde sin instrumentalundervisning i kommunala musikskolan i Vadstena. Han började spela eufonium vid nio års ålder och fem år senare bytte han till trombon. Efter gymnasiet studerade Elfström trombonspel vid folkhögskolan i Ingesund för Eric Lindblom och 2005 fortsatte trombonstudierna vid Musikhögskolan i Malmö för samme lärare. Redan under utbildningen vann Elfström provspelningar i Norrköpings Symfoniorkester, Malmö Operaorkester och slutligen i Malmö SymfoniOrkester.Läs mer