Säsongsöppning 2021-22 med Malmö SymfoniOrkester

9 september 2021
Konsertsalen
ca 1 timme 20 minuter (ingen paus)
Malmö Live Konserthus
Tors 9 Sep 16:30 Passerat
Tors 9 Sep 19:00 Passerat
145 - 440 kr
Alondra de la Parra, dirigent Peter Rigaud

Säsongen inleds med Tjajkovskijs första pianokonsert, den kanske mest ikoniska pianokonserten av alla. Vem har någonsin överträffat genialiteten och enkelheten i de pampiga pianoackorden i början? När inledningen är färdigspelad och den bitterljuva melodin börjar i stråket har det inte ens gått en minut av detta oerhört rika verk.

Tio år senare uruppfördes ett annat mästerverk; Dvořáks Symfoni nr 7. Precis som så ofta hos kollegan Tjajkovskij, inleds scherzot med en virvlande vals. Finalen börjar i böhmisk folkton, utvecklar sig till storm och slutar i jublande dur.

Konsertprogram

Pjotr Tjajkovskij Pianokonsert nr 1

Pjotr Iljitj Tjajkovskij störtade ut ur rummet i raseri. Han hade just framfört första och sista satsen av sitt nya verk för Nikolaj Rubinstein, som han hade tänkt skulle få uruppföra det. Men pianogeniet sågade verket, Pianokonsert nr 1. Han kallade musiken usel och pianostämman ospelbar, och gjorde det tydligt att han inte tänkte spela stycket utan genomgående revideringar. Den djupt sårade Tjajkovskij tog kritiken hårt och strök dedikationen till Rubinstein. Istället skickade han partituret till dirigenten Hans von Bülow, som med glädje inkluderade verket på sin åstundande turné i USA. Sålunda fick pianokonserten sitt uruppförande i Boston, den 25 oktober 1875. Tjajkovskij själv fick höra det första gången i Petersburg tre veckor senare. Det var ett rätt misslyckat uppförande, och kort därefter genomförde han flera ändringar. Han stiftade fred med Rubinstein, som tog upp verket på sin repertoar. Mannen som ett år tidigare hade kallat verket uselt, blev den som lade grunden för dess oerhörda popularitet i Ryssland och Europa.

Inledningen till Pianokonsert nr 1 hör till den klassiska repertoarens mest ikoniska minuter och är minst lika känd som, låt säga, Beethovens Symfoni nr 5. Detta avsnitt utgör dock bara en liten del av första satsen. Temat i andra satsen presenteras av flöjten och tas sedan upp av pianot. I en raskare mittensektion citeras en fransk folkvisa och i slutet av satsen återintroducerar solisten temat. Finalen börjar dansant med en rytmiskt avancerad melodi. Satsen är till sin form ett rondo och genomsyras av rysk folkton och halsbrytande pianolöpningar.

Antonin Dvořák Symfoni nr 7

Dvořák var en tjeckisk tonsättare och hans Symfoni nr 7 är i hög grad ett tjeckiskt verk med mycket inspiration från böhmiska musiktraditioner. Men symfonins tillkomsthistoria är engelsk. 1884 hade hans Stabat Mater gjort stor succé i Royal Albert Hall i London, liksom kort därefter Symfoni nr 6. Framgångarna ledde till att Royal Philharmonic Society beställde en ny symfoni, som blev denna, den sjunde. Han fullbordade partituret i mitten av mars 1885 och dirigerade själv uruppförandet den 22 april. Hans status som tonsättarstjärna befästes med besked.

Första stasen börjar och slutar på samma sätt: försiktigt och viskande. Däremellan utspelar sig ett tragiskt drama, men inte utan glimtar av framtidstro. Andra satsen består av en rad vaggviseliknande teman som vart och ett blommar ut i ljusa klimax. Scherzots 6/4-takt ger ett melankoliskt, valsartat gung. I centrum står en enkel melodi som upprepas med olika instrumentering, vilket ger en modern, repetitiv känsla. Finalen börjar i allvarligt tonläge, utvecklar sig till storm och slutar i jublande dur.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt
Alondra de la Parra dirigent
Med sitt karismatiska ledarskap har Alondra de la Parra på kort tid etablerat sig som en eftersökt dirigent med världen som arbetsfält i samarbete med ledande internationella orkestrar och solister. Mellan 2017 och 2019 var hon chefdirigent för Queensland Symphony Orchestra i Australien. Under sina piano- och dirigentstudier vid Manhattan School of Music grundade hon, endast 23 år gammal, Philharmonic Orchestra of the Americas, en plattform för unga amerikanska solister och tonsättare.
Roland Pöntinen piano
Roland Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och har sedan dess framträtt med betydande orkestrar över hela världen. Bland höjdpunkterna märks konserter med Los Angeles Philharmonics i Hollywood Bowl, Philharmonia Orchestra i Paris och London samt framträdanden på London Proms i Royal Albert Hall. Pöntinen har samarbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Leif Segerstam och Jevgenij Svetlanov för att nämna några. 2001 valdes Roland Pöntinen in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och erhöll året därpå den kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Bra att veta om konserten

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Senast uppdaterat: 2021-09-07