Puccinis Operaskatter 100-årsjubileum
Följ med några av Sveriges mest lovande unga Puccini-sångare då de, på dagen 100 år efter kompositörens bortgång, uppmärksammar ett av årets största jubileer inom den klassiska musiken.
Som den mästare i musikdramatik Giacomo Puccini var, står han bakom en stor del av operahistoriens mest älskade och oftast spelade operor. Den 29e november är det dags att låta sig svepas med i makalösa harmonier och odödliga sånglinjer från välkända (och oförtjänt mindre kända) delar ur Puccinis operor. Under denna halvsceniska galakonsert bjuds det på några av operarepertoarens starkaste ögonblick.
En lokal som Kuben i Malmö Live ger publiken utmärkta förutsättningar att hamna tätt in på det mänskliga dramat, samtidigt som den bjuder på optimal akustik för kammarmusikformatet med sång och flygel.
Musiken framförs på italienska, med svensk översättning i programbladet.
Alla åldrar är välkomna, men vi önskar informera de som överväger att ta med sina barn att våldsamma scener och andra vuxna teman förekommer.
Denna konsert kan arrangeras tack vare stöd från Kyrktornets Stiftelse.
Medverkande
- Kine Sandtrø Sopran
- Kine är en av nästa generations stora nordiska Puccini-sångare. 2022 sjöng hon Suor Genovieffa i Suor Angelica på Malmö Opera, och i samma produktion hoppade hon med ett par timmars varsel in som titelrollen.Läs mer
- Mathilda Bryngelsson Mezzosopran
- Mathildas CV är till stor del redan fyllt med Puccini-operor. Bland annat har hon sjungit Suora Zelatrice och Seconda Converse i Suor Angelica, La Ciesca i Gianni Schicchi och Frugola i Il tabarro.Läs mer
- Amanda Larsson Sopran
- Amanda tog examen från Den Kongelige Opera i Köpenhamn våren 2021. Där debuterade Amanda 2018 som Inez i Verdis Il Trovatore och sedan som blomsterflicka i Wagners Parsifal. Läs mer
- Ola Heinpalu Baryton
- Ola har sedan tidigare sjungit Puccini roller såsom Ping i Turandot och Angelotti i Tosca.Läs mer
- Fredrik Hagerberg Tenor
- Fredrik är en ung, lovande tenor som 2024 tar examen från masterutbildningen vid Malmö Opera. Han gjorde 2020 sin debut i den nyskrivna kammaroperan Tinget, och spelade 2022 Tamino i Suitcaseoperas uppsättning av Trollflöjten.Läs mer
- Julia Andersson Regi/Mezzosopran
- Julia är utbildad både vid operahögskolan i Göteborg samt vid Schweizer Opernstudio i Biel. I Schweiz sjöng hon bland annat Thiubalt i Don Carlo och Glutz i Casanova in der Schweiz. Läs mer
- David Sarosi Piano
- David utbildades till pianist i Köpenhamn och sedan till dirigent vid Liszt Ferenc Academy of Music i Budapest. David vann Lantos dirigenttävling 2019, samt är mottagare av Dan-Olof Stenlund-stipendiet och stipendiet från Liszt-akademins vänkrets. Under sitt sista år av dirigentstudier anställdes han som assisterande dirigent och repetitör vid Budapest Opera. David frilansar sedan 2022 som dirigent och pianist, och arbetar bland annat som assisterande dirigent på Operan i Köpenhamn.Läs mer
- Sångbolaget i Malmö
- Den sceniska kören Sångbolaget består i dagsläget av ca 30 begåvade amatörsångare. Kören har funnits sedan 1977 och har genom åren glatt människor på Malmös gator och torg. Genom att använda rörelse, dans, dramatik, pantomim och tal i föreställningarna hoppas Sångbolaget kunna nå längre in i människors medvetande. Kören vill på detta sätt också ge publiken möjlighet att möta körmusik i ett mer okonventionellt och lättillgängligt sammanhang. Sångbolaget medverkade under David Sarosis ledning tillsammans med solister och musiker i operan Cavalleria Rusticana under våren 2024.
Med musik från...
Madama Butterfly:
Där Butterfly troget inväntar sin försvunne makes hemkomst och med Suzukis hjälp dekorerar hela huset med blommor under den magiska ”Blomsterduetten”.
Il tabarro:
Där La Frugola bedyrar sin oövervinnerliga kärlek till sin katt, innan Michele i rasande avundsjuka mördar sin hustrus hemlige älskare.
La bohème:
Där Musetta försöker vinna tillbaka sin Marcello i den förföriska arian ”Quando m’en vo”.
Gianni Schicchi:
Där de unga älskarna Lauretta och Rinuccio bönar och ber till sina släktingar om tillåtelse att få gifta sig med varandra trots familjernas ovänskap, vilket kulminerar i operans höjdpunkt ”O, mio babbino caro”.
Edgar:
Där Frank försöker vinna den lynniga Tigranas kärlek, medan Tigrana själv retar upp hela byn genom att störa söndagens gudstjänst.