• New York, New York

New York, New York

Låt dig svepas med på en nostalgisk tidsresa. I konserten New York, New York bjuds det på eviga klassiker från ”The Great American Songbook” av bland andra George Gershwin och Cole Porter. Under kvällen framför John Lundvik och Frida Öhrn handplockade guldkorn från denna låtskatt tillsammans med Malmö SymfoniOrkester.  

Välkommen till en smäktande, ljuv och nostalgisk kväll i vår konsertsal! Här kan du luta dig tillbaka i stolen och låta dig omslutas av tidlösa låtar som storheter som Frank Sinatra och Ella Fitzgerald sjöng en gång i tiden. Det blir även musik från film och musikaler, samt låtar från senare tid som också kvalar in i ”The Great American Songbook” – den kanon av sångskatt som gått från generation till generation.  

Låtarna framförs av John Lundvik och Frida Öhrn – två artister som gjort sig kända för sina fantastiska röster. Malmö SymfoniOrkester bjuder på en mäktig inramning till musiken, och orkestern leds kvällen till ära av dirigent Anders Berglund. 

2-4 oktober 2024
Konsertsalen
ca 2 timmar inkl. paus
295-495 kronor
13 år
Malmö Live Konserthus
Ons 2 Okt 19:00 Passerat
Tors 3 Okt 19:00 Passerat
Fre 4 Okt 19:00 Passerat

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Anders Berglund
Anders Berglund är en av våra mest folkkära musikpersonligheter, känd från otaliga Melodifestivaler och tv-klassikern Så ska det låta. Karriären spänner över ett stort antal genrer – teatermusik, pop, rock och storbandsjazz.  Läs mer
Frida Öhrn
Frida Öhrn har den där speciella rösten du inte glömmer i första taget. En röst som sticker ut och fångar dig med sitt nära och lite raspiga sound. Genom åren har hon samarbetat med några av Sveriges främsta musiker i olika framgångsrika konstellationer. Bland annat med Bo Sundström där de tillsammans tolkade Pär Lagerkvist tonsatta dikter på skivan ”Den Lyckliges väg”. I juni 2020 släppte Frida den populära covern på Roxettes låt ”Fading Like A Flower”.Läs mer
John Lundvik
En av Sveriges bästa röster, artist, låtskrivare, programledare samt vinnare av både Melodifestivalen (år 2019 med låten Too late for love) och Let’s Dance. John Lundvik har med åren blivit folklig.

Mat & Dryck på Malmö Live

Young man enjoys a drink during the interval at Malmö Live Concert Hall

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.

När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande. 

LÄS MER OM PAUSSERVERING

Om ”The Great American Songbook”

På slutet av 1800-talet och in på 1900-talet växte det fram ett kvarter fram på West 28th Street i New York som fick smeknamnet Tin Pan Alley. Här huserade musikförlag dit kompositörer och textförfattare kom för att spela upp och sälja sina låtar. Hit kom blivande storheter som George Gershwin, Harold Arlen, Irving Berlin, Dorothy Fields, Richard Rogers, Cole Porter - listan kan bli hur lång som helst. Det här anses vara vaggan för ”The Great American Songbook”.  

Till en början var det vaudevillesångare som behövde material till sin kommande föreställning men så småningom utvecklades verksamheten till teater, musikal och filmmusik och allmänt populära låtar. Vissa anser att eran varade mellan 1920-1960 men allmänt hävdas att sångboken fylls på varje decennium. Bland mer moderna kompositörer kan nämnas Neil Sedaka, Stephen Sondheim, Burt Bacharach, Carole King, Joni Mitchell, Paul Simon, Billy Joel och James Taylor - listan blir lång även här.  

Program

New York State Of Mind

(Billy Joel) - arr: Anders Berglund

Billy Joel tillhör den nya generationens låtskrivare som har bidragit till ”the Great American Songbook”. Den här låten skrevs när Billy återvände till New York efter tre år i Los Angeles som en hyllning till sin hemstad. Storstjärnor som Barbra Streisand och Tony Bennett har spelat in den, han har själv gjort den som duett med Bruce Springsteen, Elton John m.fl. Den framfördes också vid den stora stödgalan på Madison Square Garden efter 11 september-attacken.

What A Difference A Day Make

(S. Adams-M. Grever) - arr: Anders Niska

Även om ”the American Songbook” har sina anor från Tin Pan Alley på Manhattan i början av förra seklet så har även låtar från andra länder letat sig in i repertoaren och rotat sig. Ett exempel är den här låten - ”What a difference a day make” (Cuando vuelva a tu lado), den skrevs ursprungligen av mexikanska María Grever. Den fick så småningom en engelsk text och blev en stor hit när Dinah Washington spelade in den 1959, hon fick till och med Grammy för den.

For Once In My Life

(Ron Miller- Orlando Murden) - arr: Anders Berglund

”For once in my life” skrevs ursprungligen som en ballad av Ron Miller och Orlando Murden för Motown Records 1965 men den stora hiten kom med Stevie Wonders version 1968. Chefen på Motown, Berry Gordy, var inte så förtjust i Stevie’s version så den blev liggande på hyllan ett tag tills han blev övertalad att släppa den och tur var väl det, då den nådde andra platsen på Billboard så småningom. Låten i sig är inspelad över 270 gånger i en mängd olika versioner, här t.ex. i Anders storbandsversion.

Smile

(Charlie Chaplin-Parsons-Turner) - arr: Anders Berglund

Även musik från filmens värld finns representerad i den amerikanska sångboken. 1936 kom filmen ”Modern Times” av och med Charlie Chaplin. Chaplin var också delaktig i musiken till filmen tillsammans med David Raksin, en av dåtidens stora filmkompositörer. Den stora hiten från filmen var naturligtvis låten ”Smile” men det var först 1954 som den fick en engelsk text och gjordes berömd av Nat King Cole. Chaplins inspiration till låten kom faktiskt från kärleksduetten i första akten av Puccinis ”Tosca”. Michael Jackson har ofta sagt att det här är hans favoritlåt och han spelade själv in den 1995.

Let The Good Times Roll

(Fleecy Moore-Sam Theard) - arr: Anders Berglund/Quincy Jones

Den här låten skrevs så tidigt som 1942 av Sam Theard, en blues-sångare från New Orleans. Låten fick sitt första genombrott 1946 genom en inspelning med Louis Jordan, saxofonist och bandledare men de stora framgångarna kom med Ray Charles inspelning 1959 i ett klassiskt arrangemang av Quincy Jones.

Carousel Waltz

(Richard Rodgers) - arr: Don Walker

Den kompositör som kanske bidragit mest till ”the American Songbook” är nog Richard Rodgers. Han skrev 43 Broadway musikaler och över 900 låtar under sin livstid. Han samarbetade med olika textförfattare som Lorenz Hart, Stephen Sondheim men mest med Oscar Hammerstein II i musikaler som bl.a. ”Oklahoma”, ”South Pacific”, ”Sound of Music” och ”Carousel”. Det vi ska höra här är ouvertyren till just ”Carousel” från 1945.

Nature Boy

(Eden Ahbnez) - arr: Calle Rasmusson

När man börjar forska på låtars ursprung uppdagas en massa intressanta saker som t.ex. historien om ”Nature Boy”. George Aberle, född i New York, tillbringade sin uppväxt på barnhem och hamnade så småningom i Los Angeles där han levde renlevnadsliv, försörjde sig som musiker och bodde under den stora Hollywood-skylten. Han studerade asiatisk mysticism och tog så småningom namnet: Eden Ahbez. 1947 tog han med sig en av sina nyskrivna sånger till en konsert med Nat King Cole där han försökte sälja in den backstage till Cole’s manager. Efter många om och men spelade Nat King Cole in låten som blev en stor hit. Texten anses vara självbiografisk för Eden Ahbez - "There was a boy, A very strange, enchanted boy”.

After The Love Has Gone

(Foster-Graydon-Champlin) - arr: Anders Berglund

Kompositören David Foster har trots sitt kanadensiska ursprung bidragit enormt mycket till ”the Great American Songbook” i sin moderna utveckling med oräkneliga hits. Låten ”After the love has gone” har anor från mitten av 70-talet, Foster fick hjälp av gitarristen Jay Graydon och sångaren Bill Champlin för den slutliga versionen som spelades in av ”Earth, Wind and Fire” 1978. Foster och Graydon spelade också in den med sin ikoniska grupp ”Airplay”.

When I Fall In Love

(Victor Young-Edward Heyman) - arr: Anders Berglund

Kompositören Victor Young föddes i Chicago 1900 i en musikalisk familj, han skickades till sin farfar i Polen när han var tio för att studera fiol vid Warzavas konservatorium. På grund av första världskriget kunde han inte återvända till USA förrän 1920. Han försörjde sig då som musiker men flyttade så småningom till Hollywood där han började komponera för film. ”When I fall in love” skrevs ursprungligen till filmen ”One minute to Zero”, filmproducenten Howard Hughes sista film 1952. Doris Day fick en stor hit med låten och på senare tid har bl.a. en klassisk virtuell nyinspelning gjorts med Natalie Cole tillsammans med sin far Nat King Cole.

West Side Story – Ouvertyr

(Leonard Bernstein)

Leonard Bernstein hade en imponerande karriär - som dirigent, pianist och inte minst som tonsättare med mängder av musik men hans största bidrag till sångboken är nog framförallt musiken till ikoniska ”West Side Story”, här är ett antal hits samlade i ouvertyren till musikalen.

Funny Face – Ouvertyr

(George Gershwin)

George Gershwin var en av många kompositörer som i unga år försökte få sina alster sålda på ”Tin Pan Alley”. Han lyckades bra och började snart skriva musikaler tillsammans med bl.a. sin bror Ira Gershwin. Många hits har kommit just ur musikaler och här vi hörde vi bl.a. ”S’wonderful” från musikalen ”Funny Face” från 1927.

I’ve got you under my skin

(Cole Porter) - arr: Anders Berglund/Nelson Riddle

Cole Porter föddes 1891 i Indiana, ivrigt påhejad av sin mor började han spela piano och fiol. Pappan ville han skulle bli advokat men på Harvard tyckte rektorn att han skulle plugga musik istället och så blev det. Efter år av studier och vilt leverne i bl.a. Paris flyttade han tillbaks till New York och började skriva musikaler och så småningom för film. Porter är en av dom som bidragit mest med legendariska låtar i sångboken, t.ex. ”I’ve got you under my skin” ursprungligen komponerad till filmen ”Born to dance” 1936.

Almost like being in love

(Frederick Loewe-Alan Jay Lerner) - arr: Anders Berglund/Bill Holman

1901 föddes Friedrich Löwe i Berlin, började plugga piano och debuterade med Berlinfilharmonikerna som solist blott 13 år gammal. Hans far var operettstjärna och fick 1924 erbjudande om en roll på Broadway, Friedrich flyttade med till New York, tog namnet Frederick Loewe och började komponera men försörjde sig som pianist till bl.a. stumfilmer. Han slog sig så småningom samman med textförfattaren Alan Jay Lerner och skapade ett antal musikalsuccéer bl.a. ”My Fair Lady”. Den här låten kommer dock från musikalen ”Brigadoon” från 1947.

Reach Out/What Becomes Of The Brokenhearted

(Holland-Dozier-Holland-Weatherspoon-Riser-Dean) - arr: Anders Berglund

1959 startade producenten Berry Gordy skivbolaget Tamla Motown i Detroit. Det här blev starten på en era med mängder av hits som alla kvalar in i den amerikanska sångboken. Man kan säga att Motown nästan har ett eget kapitel med artister som The Supremes, Marvin Gaye, Jackson Five, Stevie Wonder, The Temptations, Gladys Knight - listan blir hur lång som helst. 1967 spelade gruppen Four Tops in låten ”Reach Out”, de ville först inte släppa den men Berry Gordy insisterade och resulterade i deras största hit. Året innan kom ”What becomes of the brokenhearted” med Jimmy Ruffin, äldre bror till sångaren i The Temptations och dessa låtar är utmärkta exempel på Motown-repertoaren.

Both Sides Now

(Joni Mitchell) - arr: Anders Berglund

Joni Mitchell tillhör de alltför få kvinnliga låtskrivarna i ”the American Songbook” även om det tack och lov har ökat med åren. Hon kom ursprungligen från Kanada, drabbades tidigt av polio som resulterade i att hon utvecklade en alldeles egen spelstil med speciell stämning på sin gitarr. Mitchell är med sina låtar, inspirerade både av folkmusik och jazz, en stor förebild för många kvinnliga artister. En av hennes största låtar är ”Both Sides Now” som först kom i en version med Judy Collins men som Mitchell spelade in på sitt klassiska album ”Clouds” 1969 tillsammans med Steven Stills, den är streamad över 42 miljoner gånger. Förutom sin musik är Joni Mitchell också en framgångsrik konstnär.

Feeling good

(Anthony Newley-Leslie Bricusse) - arr: Mats Hålling/Don Sebesky

Det engelska kompositörsparet Anthony Newley och Leslie Briscusse var flitiga i musikalvärlden och skapade en mängd odödliga hits som har letat sig in i sångboken. Dom skrev bland annat ”Stoppa världen - jag vill kliva av”, ”Willy Wonka och chokladfabriken” samt ”The roar of the greasepaint - the smell of a crowd” där man hittar en låt som spelats in av många prominenta artister som Nina Simone, Sammy Davis jr. och inte minst Michael Bublé som fått stor framgång med ”Feeling Good”.

Be My Love

(Nicholas Brodszky) - arr: Anders Berglund

Nicholas Brodszky föddes 1905 i Odessa i nuvarande Ukraina, han flyttade så småningom till bl.a. Tyskland där han fick framgång som kompositör till operetter och filmmusik. Efter en tid i England emigrerade han till USA och slog sig fram som filmkompositör i Hollywood. Den amerikanska skådespelaren och hjälte-tenoren Mario Lanza fick en stor hit 1950 med låten ”Be my love” med text av Sammy Cahn från filmen ”The Toast of New Orleans”. Låten är även inspelad av Keith Jarrett och Placido Domingo - men här kommer en instrumentalversion med MSOs solocellist Samuli Öhrnströmer i ett rykande färskt arrangemang av Anders Berglund.

Luck be a lady

(Frank Loesser) - arr: Karl-Johan Ankarblom/Jerry Lubbock¨

En riktig ”Tin Pan Alley-kompositör” var Frank Loesser, född i New York 1910. Han började spela piano vid fyra års ålder och slog sig så småningom fram på diverse olika jobb innan han hängav sig till musiken på heltid. Han skrev både text och musik, komponerade till över 50 filmer, skrev flera musikaler bl.a. ”Guys and Dolls” som fortfarande spelas här och var i världen. Ur den kommer här ”Luck be a Lady” i ett Barbra Streisand-inspirerat arrangemang.

My way

(Francois-Thibault-Revaux-Anka) - arr: Anders Berglund/Don Costa

1968 tillbringade sångaren Paul Anka sin semester i södra Frankrike. Vid ett tillfälle hörde  han en fransk låt på radion - ”Commes d’Habitude” med sångaren Claude François. Han åkte omedelbart till Paris för att få rättigheterna till låten. Väl hemma i USA skrev han en engelsk text inspirerad av Frank Sinatras sätt att uttrycka sig. Han ringde Frank, som var i Las Vegas och i december samma år spelades den in med Don Costa som arrangör, the rest is history - ”My Way”!

New York, New York

(John Kander-Fred Ebb) - arr: Anders Berglund/Don Costa

John Kander och Fred Ebb kanske är bland de mest framgångsrika på Broadway med 15 musikaler som t.ex. ”Cabaret” och ”Chicago”. 1977 gjorde Martin Scorsese en film med bl.a. Robert de Niro och Liza Minelli i huvudrollerna - ”New York, New York”. Kander & Ebb fick uppdraget att skriva ledmotivet som sedermera har blivit både Liza Minellis och Frank Sinatras signaturlåt. Först förra året sattes den upp som musikal på Broadway och även om den inte blev någon stor succé så är och förblir låten”New York, New York” ikonisk i ”the American Songbook”!

Senast uppdaterat: 2024-09-10