Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester 2026
Missa inte årets chans att uppleva framtidens musiker med Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester.
Dirigent Maria Itkonen leder Musikhögskolans symfoniorkester i ett program med Sibelius, Schwantner och Brahms. Solist är Jacob Aurell i Joseph Schwantners Percussion Concerto.
Medverkande
- Musikhögskolans i Malmö Symfoniorkester
- Musikhögskolans i Malmö Symfoniorkester består av cirka 100 studenter som alla studerar på högskolans musikerutbildning. De arbetar i intensiva projekt under ledning av internationellt verksamma dirigenter och ger runt 12 till 15 konserter per år. Solisterna hämtas ur de egna leden efter provspelningar och repertoaren utgörs av klassisk, romantisk och nutida musik. Orkestern turnerar regelbundet och många av MSO:s musiker undervisar på utbildningen, bland annat konsertmästare Marika Fältskog (violin) och Samuli Örnströmer (cello).Läs mer
- Maria Itkonen Dirigent
- Den unga och mångsidiga Maria Itkonen dirigerar symfoniorkestrar, samtida ensembler och opera. Hon har arbetat med bl.a Sveriges Radios Symfoniorkester, Tammerfors filharmoniska orkester och Åbo filharmoniska orkester.Läs mer
- Jacob Aurell Slagverk
Program
- Sibelius, Jean Pohjolas dotter, symfonisk dikt
- Schwantner, Joseph Percussion Concerto
- Paus 25 min
- Brahms, Johannes Symfoni nr 4 i e-moll op.98 42 min
1. Allegro non troppo
2. Andante moderato
3. Allegro giocoso
4. Allegro energico e passionato - Più allegro
Om verket
Johannes Brahms sista symfoni är mycket allvarlig och inleds på ett oerhört minnesvärt sätt. Inte för att det sker med dunder och brak som i den föregående symfonin, utan för att det nostalgiska och lätt illavarslande temat i början är så vackert utmejslat och har en underbar förmåga att fastna i huvudet. Därmed är det också lätt att följa hur Brahms varierar och bearbetar melodin. När temat är tillbaka i slutet av satsen är det som att träffa en ungdomskärlek efter tjugo år. Andra satsen inleds med ett melankoliskt tema som introduceras av hornen, medan en stadig pizzicatopuls ger trygghet i mörkret. Lugnet och eftertänksamheten bryts av den marschliknande tredje satsen, full av lekfullhet och svängiga fanfarer. I finalen är dock svårmodet tillbaka – och Brahms lånar det delvis av Bach. De åtta långa, uppåtgående tonerna i början kommer från Nach dir, Herr, verlanget mich – en tidig, bortglömd kantat som inte publicerades förrän 1884, samma år som Brahms började skriva symfonin.
Mat & dryck på Malmö Live

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.
När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande.