• Musikhögskolan i Malmös symfoniorkester i Konsertsalen på Malmö Live Konserthus

Musikhögskolan i Malmös symfoniorkester

Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester presenterar ett spännande program i nordisk anda med musik av Erland von Koch, Kaija Saariaho och Anton Bruckner. Allt under ledning av dirigent Maria Itkonen och med sopransolist Elsa-Maija Helminen

2 februari 2025
Konsertsalen
100–225 kronor
Malmö Live Konserthus och Musikhögskolan i Malmö

Program

von Koch, Erland Nordiskt capriccio (1943)
Saariaho, Kaija Leinolaulut (Leino songs) (2007)
Bruckner, Anton Symfoni nr 4 i Ess-dur, "Den romantiska"

Nowak-versionen

1. Bewegt, nicht zu schnell 

2. Andante, quasi allegretto 

3. Scherzo. Bewegt - Trio. Nicht zu schnell, keinesfalls schleppend 

4. Finale. Bewegt, doch nicht zu schnell 

 

Om verket

Att omarbeta sina verk är något de flesta kompositörer har gjort, men få har varit så petnoga som Bruckner. Det har till och med myntats ett begrepp för att beskriva svårigheten att förstå hans intentioner, ”Brucknerproblemet”. Symfoni nr 4 är en av de mest reviderade, men också en av hans mest älskade.

Anton Bruckner föddes i en by utanför Linz i Österrike 1824. Han visade sig redan tidigt i barndomen ha fallenhet för orgeln och försörjde sig länge som organist och lärare. 1868 började han undervisa i musikteori vid konservatoriet i Wien och senare vid universitetet. I Wien blev han indragen i den bittra och poänglösa fejden mellan Brahms-förespråkare och Wagner-beundrare. Det var koleriskt lagda kritiker och musikkännare som i ett drastiskt och högt tonläge konstruerade motsättningar mellan de båda tonsättarna och deras musik, för att i striden kunna tillskansa sig inflytande och positioner. Detta gick förstås ut över konsten och konstnärerna, eftersom kritikerna hade offentlighetens och mecenaternas öron.

Bruckner och Wagner hade ömsesidigt tycke för varandra och varandras musik, och denna vänskap gjorde att Bruckner motarbetades och hånades av de inflytelserika tyckarna. Det var ett svårt klimat för Bruckner, som var en ödmjuk man med dåligt självförtroende. Men på något sätt härdade han ut. Just med Symfoni nr 4 släppte motståndet och han fick sitt genombrott när den uruppfördes i februari 1881. Men då hade han hunnit bli 57 år gammal.

Symfonin börjar försiktigt med stråkar och ett avlägset horn som proklamerar att en ny dag har grytt. Det andra temat utgörs av en fallande melodi, ordnad i det som har kommit att kallas Bruckner-rytmen: Två fjärdedelar plus tre trioler, alltså 1-2 1-2-3, 1-2 1-2-3 och så vidare. Rytmen upprepas genom stora delar av första satsen och förekommer även i flera andra av Bruckners verk, t.ex. Symfoni nr 2, 6 och 8. Repetitionerna har en hypnotisk effekt och gör att rytmen liksom etsar sig fest hos lyssnaren.

Andra satsen är mycket lågmäld och inåtriktad, som i bön eller meditation. Den tredje inleds precis som den första med horn, men i ett helt annat temperament, som snarare associerar till ritt och jakt. I sista satsen rör sig musiken mäktigt och böljande i svällande fraser. Efter ett omfattande diminuendo i slutet inleds finalen av hornen och träblåset, samtidigt som violinerna ligger och surrar i bakgrunden med en stadigt gungande puls i trioler. Musiken utvecklar sig i en långsam uppåtrörelse, i tonhöjd, intensitet och styrka, som till slut omfamnar publiken med kärlek, tröst och klarhet på ett helt enastående sätt.

Om man jämför detta slut med det Bruckner skrev från början 1874, är det lätt att fyllas av tacksamhet för hans evinnerliga ändringar i partituret. Inte för att ursprungsfinalen på något sätt är dålig, men det är en skräckfylld tanke att föreställa sig att världen aldrig hade fått uppleva det magiska som händer under de där slutminuterna.

Medverkande

Maria Itkonen

Dirigent

Den finska dirigenten Maria Itkonen, som för första gången gästar Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester, har etablerat sig som en av de mest intressanta och mångsidiga dirigenterna av sin generation. 

Hon studerade komposition för professor Jorma Panula i Finland och på KMH i Stockholm. Hon har även tagit masterclasses för Jukka-Pekka Saraste vid The Royal Opera House i London. Sin operadebut gjorde hon på Folkoperan med Norma under 2022 och hon har även haft uppdrag för Helsingfors filharmoniska orkester, Kungliga filhamoniska orkestern i Stockholm samt MSO, Tampere filharmoniska orkester och Turku filhamoniska orkester. Maria Itkonen har även en gedigen karriär som konsertmästare i ledande europeiska orkestrar där hon arbetat med bland annat James Levine, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt och Yannick Nézet-Séguin.

Elsa-Maija Helminen

Sopran

Sopran Elsa-Maija Helminen, ursprungligen från Finland, har en masterexamen i klassisk sång från Musikhögskolan i Malmö där hon nyss avslutat en ettårig kurs i Performance Studies in Western Art Music. Förutom uppdrag i Malmö Operas kör och Kungliga Operans kör i Köpenhamn, har hon även framträtt på Finlands Nationalopera och balett, Åbo Svenska Teater, Malmö Live och Eurajoki Bel cantofestival samt i Skånska Operans uppsättning av Lucia di Lammermoor. Värt att nämnas är att Elsa-Maija nyligen emottog familjen John Andersson i Anderslövs stipendium, ett av de största inom klassisk musik.

Musikhögskolans i Malmö symfoniorkester

Musikhögskolans i Malmö Symfoniorkester består av cirka 100 studenter som alla studerar på högskolans musikerutbildning. De arbetar i intensiva projekt under ledning av internationellt verksamma dirigenter och ger runt 12 till 15 konserter per år. Solisterna hämtas ur de egna leden efter provspelningar och repertoaren utgörs av klassisk, romantisk och nutida musik. Orkestern turnerar regelbundet. Bland MSO:s musiker som undervisar på utbildningen finns bland annat konsertmästare Marika Fältskog (violin) och Samuli Örnströmer (cello).

Senast uppdaterat: 2025-01-21