Mozarts stora G-mollsymfoni
Mozarts näst sista symfoni är en av hans mest populära, inte minst för det melankoliska inledningstemat och den jublande finalsatsen.
Thea Musgrave skruvar upp allvaret i Concerto for Orchestra, som genomsyras av stegrande konflikter mellan orkestern och solostämmorna.
Korngold sätter punkt med Straussiana. Han är mest känd för sin stilbildande filmmusik, men i detta sena verk tänker han tillbaka på barndomens Wien och Johann Strauss d.y.
Konsertprogram
- Mozart, Wolfgang Amadeus Symfoni nr 40 i g-moll (1788) 26 min
Mozart skrev sina tre sista – och kanske främsta – symfonier under några veckor mellan juni och augusti 1788. Symfoni nr 40 är den näst sista. Dramatiken börjar redan i de första tonerna; den korta inledningen där alfiolerna pumpar åttondelar, innan violinerna kommer in med det mycket kända temat. Andra satsen är symfonins längsta och ger i viss mån andrum med sitt lägre tempo, men bjuder också på intensitet och hög spänning. Sedan följer ett scherzo i form av en rätt butter menuett med ett pastoralt klingande trioavsnitt i mitten, som för övrigt det enda i symfonin som går i dur. Finalsatsen börjar med ett kraftfullt tema som är uppbyggt som en duell mellan stråkar och blåsinstrument. I början av genomförningen i mitten av satsen finns ett explosivt avsnitt där alla skalans toner spelas, utom grundtonen G. Åtta takter av kromatisk dramatik och laddade pauser.
- Musgrave, Thea Konsert för orkester (1967) 23 min
I Konsert för orkester låter den skotskamerikanska tonsättaren Thea Musgrave solistrollen vandra genom orkesterns delar under verkets gång. Det består av fem sammanhängande avsnitt och börjar ett trevande adagio, som en gryning, där olika instrument träder fram och levererar melodiska idéer, men tempot ändras snabbt. Verket präglas av starka konflikter mellan solistpartierna och resten av orkestern. Lugna, stämningsfulla avsnitt varvas med hastigt uppblossande musikaliska utbrott.
- Korngold, Erich Wolfgang Straussiana (1953) 7 min
Korngold föddes 1897 och blev tidigt ett omtalat musikaliskt underbarn, men lämnade hemlandet Österrike 1934 på grund av nazismens ökade inflytande i Europa. Han flyttade till Hollywood, där han revolutionerade filmbranschen med sin stilbildande musik. Han skrev bland annat soundtrack till flera filmer med Errol Flynn, t.ex. Kapten Blod (1935), Robin Hood (1938) och Slaghöken (1940). Straussiana är ett sent verk där han drömmer sig tillbaka till barndomens tillvaro i Wien och Johann Strauss d.y. sorglösa musik.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Sascha Goetzel dirigent
- Chefsdirigenten för Orchestre National des Pays de la Loire, Sascha Goetzel, har på kort tid gjort sig ett namn både som dirigent, kreativ programsättare, entreprenör, utbildare och mentor för unga musiker och artister. Hans elva år långa chefsdirigentskap för Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra har lyft orkestern till stor konstnärlig höjd med prisade inspelningar och turnéer till scener som Musikverein, Salzburg Festival och BBC Proms. På liknande sätt har Goetzel som förste gästdirigent bidragit till konstnärlig höjd för Sofia Philharmonic. Han har dessutom samarbetat med orkestrar som NHK Symphony Orchestra, Münchner Symphoniker och ORF Radio Symphonie-Orchester Wien och solister som Daniil Trifonov, Anna Netrebko och Renée Fleming.Läs mer
Programblad
Bra att veta om konserten
- Konsertintroduktion
-
Konsertintroduktion kl. 18.00 på Kanalscenen med Benjamin Mönnekes
- Konserten ingår i en konsertserie
-
Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.