Mozarts stora G-mollsymfoni

3 feb 2022
Konsertsalen
ca 1 timme 10 minuter (ingen paus)
Malmö Live Konserthus
145 - 440 SEK

Mozarts näst sista symfoni är en av hans mest populära, inte minst för det melankoliska inledningstemat och den jublande finalsatsen.

Vi fortsätter i samma temperament med Grace Williams Fantasia on Welsh Nursery Tunes, baserad på barnramsor från Wales.

Thea Musgrave skruvar upp allvaret i Concerto for Orchestra, som genomsyras av stegrande konflikter mellan orkestern och solostämmorna.

Korngold sätter punkt med Straussiana. Han är mest känd för sin stilbildande filmmusik, men i detta sena verk tänker han tillbaka på barndomens Wien och Johann Strauss d.y.

Konsertprogram

Wolfgang Amadeus Mozart Symfoni nr 40 i g-moll (1788)

Mozart skrev sina tre sista – och kanske främsta – symfonier under några veckor mellan juni och augusti 1788. Symfoni nr 40 är den näst sista. Dramatiken börjar redan i de första tonerna; den korta inledningen där alfiolerna pumpar åttondelar, innan violinerna kommer in med det mycket kända temat. Andra satsen är symfonins längsta och ger i viss mån andrum med sitt lägre tempo, men bjuder också på intensitet och hög spänning. Sedan följer ett scherzo i form av en rätt butter menuett med ett pastoralt klingande trioavsnitt i mitten, som för övrigt det enda i symfonin som går i dur. Finalsatsen börjar med ett kraftfullt tema som är uppbyggt som en duell mellan stråkar och blåsinstrument. I början av genomförningen i mitten av satsen finns ett explosivt avsnitt där alla skalans toner spelas, utom grundtonen G. Åtta takter av kromatisk dramatik och laddade pauser.

Grace Williams Fantasia on Welsh Nursery Tunes för orkester (1956)

Grace Williams växte upp i en musikalisk familj i Wales och lärde sig tidigt spela violin och piano. Som tjugoåring började hon på Royal College of Music i London och studerade bland annat för Ralph Vaughan Williams. På hennes långa verkslista finns bland annat två symfonier, en violinkonsert, körmusik och variationer på den svenska folkvisan Skomakaren. Fantasia on Welsh Nursery Tunes är ett lättsamt stycke baserat på åtta barnvisor, ramsor och vaggvisor från Wales. Det hade urpremiär 1941, mitt under brinnande krig och blev en omedelbar succé. Kanske slog dess nostalgiska ton an en sträng av trygghetslängtan hos den krigströtta befolkningen.

Thea Musgrave Konsert för orkester (1967)

I Konsert för orkester låter den skotskamerikanska tonsättaren Thea Musgrave solistrollen vandra genom orkesterns delar under verkets gång. Det består av fem sammanhängande avsnitt och börjar ett trevande adagio, som en gryning, där olika instrument träder fram och levererar melodiska idéer, men tempot ändras snabbt. Verket präglas av starka konflikter mellan solistpartierna och resten av orkestern. Lugna, stämningsfulla avsnitt varvas med hastigt uppblossande musikaliska utbrott.

Erich Wolfgang Korngold Straussiana (1953)

Korngold föddes 1897 och blev tidigt ett omtalat musikaliskt underbarn, men lämnade hemlandet Österrike 1934 på grund av nazismens ökade inflytande i Europa. Han flyttade till Hollywood, där han revolutionerade filmbranschen med sin stilbildande musik. Han skrev bland annat soundtrack till flera filmer med Errol Flynn, t.ex. Kapten Blod (1935), Robin Hood (1938) och Slaghöken (1940). Straussiana är ett sent verk där han drömmer sig tillbaka till barndomens tillvaro i Wien och Johann Strauss d.y. sorglösa musik.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt
Sascha Goetzel dirigent

Bra att veta om konserten

Biljettsläpp

Konserten har biljettsläpp 10 augusti kl. 09.00. 

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Senast uppdaterat: 2021-04-19