• Dekorativt infärgat porträtt av Peter Mattei.

Mattei & Schubert En man, ett piano, en röst – där musiken öppnar upp ett helt landskap.

Välkommen till en torsdagskonsert där Peter Mattei tar sig an Franz Schuberts mästerverk Winterreise. Tillsammans med den tyske pianisten Daniel Heide framför Mattei en älskad klassiker som skildrar ensamhet och längtan efter kärlek. 
 
Schuberts Winterreise anses av många som starten på den tyska Liedertraditionen. Här är pianot inte enbart en ackompanjatör utan en lika stark röst som sångaren, där den inre monologen får eko, resonans och motstånd. 
 
Peter Mattei, internationellt erkänd för sin rika, uttrycksfulla röst och sceniska närvaro, har gjort sig känd som en av vår tids främsta uttolkare av både opera och romanssång. Med Daniel Heide vid flygeln får du uppleva varje nyans i Schuberts musik – från skira drömmar till nattsvart förtvivlan. Ett måste för alla som älskar lieder och Schuberts odödliga musik.  
 
Konserten har ändrat innehåll – Schwanengesang utgår och ersätts av Winterreise.

26 februari 2026
Konsertsalen
ca 1 timme 10 min (ingen paus)
195 - 345 SEK
Malmö Live Konserthus

Medverkande

Peter Mattei baryton
Peter Mattei, är en internationellt framstående operasångare som sjunger på världens främsta scener och samarbetar med ledande dirigenter och regissörer. Bland senare roller finns Greven i Figaros bröllop på Bayerische Staatsoper i München, Starbuck i Moby-Dick och Jochanaan i Salome på Metropolitanoperan i New York. Mattei debuterade 1991 på Kungliga Operan i Backanterna, regi Ingmar Bergman, och fick sitt internationella genombrott 1999 som Don Giovanni i Peter Brooks regi i Aix-en-Provence. 2004 utnämndes Peter Mattei till Hovsångare och förlänades 2011 medaljen Litteris et Artibus. 2020 utsågs Mattei till Musical America’s Vocalist of the Year.Läs mer
Daniel Heide Piano

Program

Schubert, Franz Winterreise

Om verket:

Schuberts Winterreise är en klassiker som av många anses som starten på den tyska liedertraditionen. Här är pianot inte enbart en ackompanjatör utan en lika stark röst som sångaren, där den inre monologen får eko, resonans och motstånd. Schubert var trettio år, döende i syfilis när han komponerade sångcykeln och skrev med en sällsynt klar blick mot slutet. 

Sångcykeln bygger på 24 dikter av Wilhelm Müller (1794–1827) och skildrar en man som, avvisad i kärlek, lämnar staden där hans älskade bor och vandrar ut i vinterns ödslighet. Men med Schuberts melankoliska ton blir resan mer än ett farväl – den blir en vandring mot döden, eller kanske mot insikt. 

När Schubert först spelade cykeln för sina vänner blev de chockade av mörkret. Själv sade han: ”Jag tycker mer om dessa sånger än alla andra och ni kommer till slut också att göra det.” 
 
I dag betraktas Winterreise som en av musikhistoriens mest förtätade skildringar av ensamhet. Müllers diktcykel utvecklades i två delar, vilka Schubert tonsatte 1827, samma år han själv kämpade mot den sjukdom som snart skulle ta hans liv. Vandraren i Winterreise möter döden men avvisas, tvingas vidare, dömd till att leva. Kanske kände Schubert igen sig: konstnären som fortsätter skapa, fast livet redan börjat dra sig undan. 

I sista sången, Der Leiermann, står en gammal spelman ensam på vägen, barfota i snön och spelar vevlira. Ingen lyssnar. ”Underlige gamling, ska jag följa med dig?” frågar vandraren. Inget svar. Bara en ton som sakta dör bort. Ett avsked och samtidigt början på något som aldrig slutar vandra. 

Senast uppdaterat: 2025-11-11