Mattei, Mahler & Brabbins Lördagskonsert
Sista lördagskonserten för säsongen! Möt världsstjärnan Peter Mattei som bjuder på tolkningar av kärlekens smärta och sökandet efter själslig perfektion.
Brustna hjärtan har givit upphov till många musikaliska storverk, och i denna konsert tolkar världssångaren Peter Mattei med gripande svärta och överväldigande vokal skönhet den unge Gustav Mahlers bittra kärlekssmärta i Lieder eines fahrenden Gesellen. Efter ett katastrofalt äktenskap söker Pjotr Tjajkovskij sinnesro med sitt sedvanliga överflöd av smäktande, sångbara melodier i Symfoni nr 4.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Martyn Brabbins Dirigent
- Martyn Brabbins är utsedd till Malmö SymfoniOrkesters chefsdirigent och börjar sitt förordnande under säsongen 2025-26. Han är gästprofessor i dirigering vid Royal College of Music i London samt vid Royal Conservatoire of Scotland. Brabbins dirigentkarriär omfattar många prestigefyllda befattningar vid europeiska operahus som Kirov, La Scala, Bayerische Staatsoper, och operorna i Lyon, Amsterdam, Frankfurt och Antwerpen. Parallellt med arbetet som operadirigent har Martyn Brabbins verkat som orkesterdirigent i de ledande orkestrarna i Storbritannien men även i Royal Concertgebouw Orchestra, San Francisco Symphony, Deutsche Sinfonieorchester Berlin och Tokyo Metropolitan Symphony för att nämna några. Läs mer
- Peter Mattei baryton
- Peter Mattei, är en internationellt framstående operasångare som sjunger på världens främsta scener och samarbetar med ledande dirigenter och regissörer. Bland senare roller finns Greven i Figaros bröllop på Bayerische Staatsoper i München, Starbuck i Moby-Dick och Jochanaan i Salome på Metropolitanoperan i New York. Mattei debuterade 1991 på Kungliga Operan i Backanterna, regi Ingmar Bergman, och fick sitt internationella genombrott 1999 som Don Giovanni i Peter Brooks regi i Aix-en-Provence. 2004 utnämndes Peter Mattei till Hovsångare och förlänades 2011 medaljen Litteris et Artibus. 2020 utsågs Mattei till Musical America’s Vocalist of the Year.Läs mer
Program
- Mahler, Gustav Lieder eines fahrenden Gesellen (1883–1885) 16 min
1. Wenn mein Schatz Hochzeit macht
2. Ging heut' Morgen übers Feld
3. Ich hab' ein glühend' Messer, ein Messer in meiner Brust
4. Die zwei blauen Augen von meinem Schatz
Om verket
Den unge Gustav Mahler var fast besluten att lyckas som tonsättare, men framgångarna lät vänta på sig. Däremot rönte han stor uppskattning som dirigent, även om hans kompromisslöshet och höga ambitionsnivå ibland skapade kontroverser. På några år avancerade han från operetter på landsorten till stora och betydande scener. På operan i Kassel blev han förälskad i koloratursopranen Johanna Richter. De blev ett par, men hon drog sig snart ur förhållandet. Den förkrossade Mahler beslöt sig för att lämna Kassel, där dessutom en konflikt med orkestern var under uppseglande. Ensam, missförstådd, rotlös och plågad av kärlekskval tog Mahler sin tillflykt till verserna i favoritsamlingen ”Des Knaben Wunderhorn”. Inspirerad av de folkliga verser som uttryckte just det han kände, skrev han själv om sin vilsenhet och smärta i fyra dikter som han sedan tonsatte i sångcykeln Lieder eines fahrenden Gesellen.
Sångernas titlar och några rader i svensk översättning:
Wenn mein Schatz Hochzeit macht
När min älskade firar bröllop,
då är det en dag av glädje.
Men för mig är det en sorgedag.
Jag går in i min mörka lilla kammare och gråter över min älskling.
Ging heut’ Morgen über’s Feld
Jag gick över ängen i morse,
och en liten fågel sjöng i mitt öra:
God morgon! Visst är världen vacker!
Nej, för mig är våren över.
Ich hab’ ein glühend Messer
Jag har en glödande kniv i bröstet
O ve! Den skär djupt i hjärtat dag och natt.
Aldrig ger den mig vila, aldrig ro.
Die zwei blauen Augen von meinem Schatz
Min älskades två blå ögon har sänt mig ut i världen.
O, ni blå ögon, varför såg ni på mig?
Nu måste jag lämna den plats jag älskar.
Ingen kom för att säga farväl.
Mitt enda sällskap är kärlek och sorg.
- Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr 4 i f-moll, op. 36 (1878) 42 min
1. Andante sostenuto - Moderato con anima
2. Andantino in modo di canzona
3. Scherzo. Pizzicato ostinato - Allegro
4. Finale. Allegro con fuoco
Om verket
I början av 1877 fick Tjajkovskij ett brev som skulle förändra hans liv. Det var undertecknat Nadesjda von Meck, en förmögen änka som älskade hans musik och insisterade på att få stödja honom. Den ständigt panke och ångestridne tonsättaren hade därmed fått en mecenat! Men också en vän, även om de aldrig kom att träffas. Deras intima brevväxling pågick i fjorton år och Symfoni nr 4 kom till i samspråk dem mellan. Han tillägnade den sin ”bästa vän”.
Symfonin uttrycker till en början tveksamhet och skildrar drömlika tillstånd, men landar i oförblommerad optimism. Slutet genomsyras av livsglädje, och ett av finalens teman är den ryska folksång som Jan Johansson kallar På ängen stod en björk på skivan Jazz på ryska (1967). Jämför finalen med näst sista satsen i Symfoni nr 6, och betänk vad som sedan följer ...
1877 skedde ytterligare två saker som är värda att nämna för att fördjupa bilden av Tjajkovskij. Den första är att han började arbeta på operan Eugen Onegin, som bygger på Aleksandr Pusjkins versroman med samma namn – en historia om kärlek som rinner en ur händerna. Den andra är att han gifte sig med en beundrarinna, möjligen under inflytande av Pusjkins berättelse, men framför allt för att han ville ta död på de sodomitrykten som florerade kring honom. Äktenskapet slutade med katastrof för alla inblandade, precis som hos Pusjkin. Dessa tvära kast mellan kärlek, optimism och nederlag är genomgående i Tjajkovskijs liv och konst.
Finns även som torsdagskonsert!

Abonnemangsinformation
Den här konserten ingår i Konsertserien Stora lördag.