
André Jolivet
Heptade (1970). Trumpet och slagverk
Ordet ”heptade” betyder ansamling om sju, i det här fallet sju korta stycken för trumpet och slagverk i olika temperament och tonlägen. Verket inleds med en dynamisk allegrosats, som med sina plötsliga utfall definierar rummets egenskaper. Trean är cool och smygande, fyran frenetiskt trummande, och så vidare. André Jolivet föddes i Paris 1905 och studerade bland annat för Edgar Varèse. I mitten av 1940-talet blev han känd för sin skarpa kritik mot Stravinskijs nyklassicism. Heptade är ett sent verk, komponerat 1970. Han avled 1974, 69 år gammal.
Myron J Roberts
Five (1975). Orgel och marimba
Myron J. Roberts (1912-2004) var under största delen av sitt yrkesliv verksam som professor vid Nebraskauniversitetet i Lincoln, där han undervisade i orgel och musikteori. Som tonsättare arbetade han främst med just orgel- och körmusik, ofta i kyrklig kontext. Verkets titel anspelar på antalet satser i verket, som i svensk översättning har beteckningarna Brytning, Tvåtonig, Diagram, Avvikelse och Dialog.
Henri Tomasi
Variations Gregoriennes Sur un Salve Regina (1964). Trumpet och orgel
”Var hälsad, du himmelens drottning”, lyder de första orden i den liturgiska sången Salve Regina, som har sjungits inom den katolska kyrkan sedan 1000-talet. Henri Tomasis ”gregorianska variationer” över melodin börjar sökande och meditativt, och beträder sedan försiktigt olika marker vad gäller tonalitet och tempo. I slutet blommar verket ut i en himlastormande final.
Bo Håkanson
Gioco Sonore (2020). Klangstavar och vibrafon
Bo Håkanson är alternerande stämledare för slagverk i MSO och har arbetat inom orkestern i nästan 30 år. Gioco sonore är ett dovt, meditativt stycke, framfört på hängande, roterande klangstavar och vibrafon. Titeln är italienska för ”klingande spel”.
Staffan Storm
Eidolon (2011). Orgel, vibrafon och gongar
I Eidolon undersöker Staffan Storm de klangliga relationerna mellan den mäktiga orgeln och de metalliska, men ofta mjukt ljudande slagverken. Titeln är lånad från den antika grekiska litteraturen, där ”eidolon” betecknar en skuggliknande bild av en person eller idé. Storm använder begreppet för att beskriva de musikaliska skuggor och ekon som på ett suggestivt sätt går genom verket.
Ulrika Emanuelsson
Titel meddelas senare
Lundakompositören Ulrika Emanuelsson har främst komponerat musik för kör och röst, och tonsatt texter av bland annat Karl Vennberg, Dag Hammarskjöld och Jacques Werup. Hennes senaste verk, som uruppförs här, är dock skrivet för orgel, trumpet och slagverk.
Senast uppdaterad 2021-01-22
Kammarmusikserien #7 - Slagverk/Orgel/Trumpet
SCEN Kuben
SPELTID Ca. 1 timme 30 minuter
PROGRAM
André Jolivet (1905-1974)
Heptade, för trumpet och slagverk (1970)
1. Allegro
2. Vivo
3. Cantante
4. Veemente
5. Maestoso
6. Sempre
7. Vivo e ritmico
Myron J Roberts (1912-2004)
Five, för orgel och marimba (1975)
1. Diffraction
2. Diaphone
3. Diagram
4. Digression
5. Dialogue
- paus -
Henri Tomasi (1901-1971)
Variations Gregoriennes Sur un Salve Regina för orgel och trumpet
Bo Håkanson (*1970)
Gioco sonore för klangstavar (2020)
Uruppförande
Staffan Storm (*1964)
Eidolon, för orgel och slagverk (vibrafon och gongar) (2011)
Ulrika Emanuelsson (*1965)
Nyskrivet verk för trumpet, slagverk och orgel (2020/2021)
Uruppförande
MEDVERKANDE
Bo Håkanson slagverk
Gustav Melander trumpet
Robert Benesh orgel
Mat och dryck
Vi kommer inte att ha någon servering på plats under våra evenemang utan mat och dryck måste förbeställas och serveras vid borden under evenemangen.
På tisdagar kl. 10.00 stänger bokningen för onsdagens och torsdagens konserter, och på torsdagar kl. 10.00 stänger den för kommande fredags-, lördags-, söndags-, måndags- och tisdagskonserter.
KONSERTSERIER: Konserten ingår i kammarmusikserien