• Generell bild, Malmö Folk Festival 2024

Forum Folk Forskare berättar

Få ny kunskap under Malmö Folk Festival! Under dagen kommer du kunna ta del av en rad olika forskare och fördjupa dig i flera olika aktuella och spännande ämnen som berör folkmusiken. Alla föreläsningar hålls i Green Room på Malmö Live.  

Nyfiken på de senaste rönen inom folkmusikforskning? Kom och möt forskare som berättar om sina pågående forskningsprojekt. I ”Forum Folk: Forskare berättar” får du tillfälle att fördjupa din kunskap kring forskning inom musikvetenskap, musikpedagogik och musiketnologi. Den gemensamma nämnaren är folkmusik, variationen av teman och frågeställningar är som ett bra buskspel; fullt av överraskningar. Vad gör en folkmusikforskare? Vilken roll spelar folkmusikforskningen i kulturlivet, i samhället och för den vetenskapliga kunskapsutvecklingen? Vilka frågor vill du diskutera? Välkommen att delta!  

19 oktober 2024
Green room
ca 2 timmar 15 min (ingen paus)
Fri entré
Musikhögskolan i Malmö

Malmö Folk Festival

Malmo Folk Festival 2024

Arrangemanget är en del av Malmö Folk Festival.

Schema & medverkande forskare

10.30-11.00: Varför finns det så få fonografinspelningar med svensk folkmusik? 

Föreläsning med Mathias Boström

Kring sekelskiftet 1900 dök ett alternativ upp till melodiuppteckningar för att dokumentera musik. På fonografens vaxrullar kunde låtar och visor spelas in för att även framförandesättet skulle bevaras i klingande form. I Sverige kom dock fonograftekniken att användas sparsamt i jämförelse med många andra länder. I Mathias Boströms föredrag avslöjas varför det blev så.    

Mathias Boström är fil. dr i musikvetenskap och chef för Smålands Musikarkiv. Våren 2024 lade han fram sin avhandling om fonografens varierande användning vid svenska minnesinstitutioner.  

11.00-11.30: En riktig spelman spelar utan noter: om folkmusiken och gehöret.

Föreläsning med Karin L. Eriksson

Folkmusik uppfattas ofta som gehörsmusik och onekligen har den muntliga traderingen haft stor betydelse för hur repertoar och spelstilar förts vidare genom åren. Men vad vi uppfattat som väsentliga delar i vad som definieras som folkmusik har skiftat över tid. Ibland har fokus varit på vem som förmedlar den, ibland på repertoarens sammansättning och ibland på formerna för hur musiken traderas. Med nedslag i 1920- och 30-talets syn på den ideala spelmannen via 1970-talets syn på den ideala förmedlingsformen, landar presentationen i några tankar om hur vi idag upprätthåller idealet folkmusik=gehörsmusik. 

Karin L. Eriksson är professor i musikvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon är särskilt intresserad av relationen mellan ideologi och praktik inom svensk folkmusik i såväl ett historiskt som nutida perspektiv. 

11.30-12.00: Queer as trad? Om genus i folkmusik och dans.

Föreläsning med Karin Eriksson 

Vilken betydelse har uppfattningar om genus och kön för hur vi dansar och spelar, våra traditionella rörelsemönster och hur det musikaliskt låter? Dessa frågor är centrala i Karin Erikssons pågående forskningsprojekt som undersöker samkönad folkdans i Norge och Sverige och hur utövare i dessa miljöer reflekterar kring sitt eget dansande och musicerande. Denna presentation fokuserar särskilt på den norska sceniska folkdansen och lyfter fram hur det som gestaltas på dansgolvet både kan förstärka och ifrågasätta rådande sociala och kulturella normer i samhället.   

Karin Eriksson är universitetslektor i Ljud- och musikproduktion vid Högskolan Dalarna och arbetar för tillfället som postdoktor i tradisjonskunst og folkemusikk vid Universitet i Sørøst-Norge. Hon är intresserad av frågor som rör musikalisk tillhörighet, genus, tradition och kulturarv inom folkmusik och dans i Norden.  

12.00-12.30: Ideologiska trender inom svensk folkmusikforskning – smakprov av en historisk genomgång.

Föreläsning med Markus Tullberg och Eva Sæther 

Presentationen bjuder på utdrag ut en historisk genomgång av folkmusikforskning i Norden. Syftet är att gå bortom de olika teman som utforskats (till exempel fiolens och dragspelets historia eller folkliga sångtekniker) och även synliggöra de ideologiska trender som vävts in i forskningsprojekten, såväl i design som genomförande och i resultat – eller förväntat resultat. Som ett led i det pågående projektet Tradition, Identitet, Lärande (TIL), presenteras dragen i den historiska forskning som banat väg för dagens forskningsiver. 

Markus Tullberg och Eva Sæther är verksamma vid Musikhögskolan i Malmö. Som flöjtist har Markus Tullberg är har varit drivande i revitaliseringen av den svenska flöjttraditionen, både som pedagog och genom sitt arbete i ensembler som Ralsgård & Tullberg, Jidder, Nos Honks etc.. Eva Sæther var med och startade folkmusikutbildningen och har verkat vid forskningsavdelningen i musikpedagogik, där hon numera är aktiv som emerita. Hon har bland annat intresserat sig för interkulturella perspektiv och för muntligt traderade kunskapsvärldar. 

12.30-12.45: Avslut

Avslutning och summering

Senast uppdaterat: 2024-08-29