En fauns eftermiddag

23 sep 2021
Konsertsalen
ca 1 timme 10 minuter (ingen paus)
Malmö Live Konserthus
145 - 440 kr

En förförisk följt slingrar sig genom Debussys förspel till En fauns eftermiddag. Musiken rör sig mellan dröm och verklighet och framkallar förnimmelser av erotik och berusning. Sedan följer ett verk av Bent Sørensen, som är nyutsedd professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö. Utgångspunkten i hans Evening Land är en tidig minnesbild av ett magiskt kvällslandskap. Sist kommer Brahms Symfoni nr 3, älskad bl.a. för sin stormiga inledning och tredje satsens ljuvliga vemod. Alla Brahms fyra symfonier kommer att framföras under denna säsong.

Konsertprogram

Claude Debussy Förspel till En fauns eftermiddag (1894) Bent Sørensen: Evening Land (2017)

Debussy lät sig gärna inspireras av den franska symbolistiska poesin. Han tonsatte t.ex. många dikter av Paul Verlaine, och ett av hans mest kända verk, Clair de lune har hämtat sin titel just från en Verlainedikt. En annan av de stora symbolisterna var Stéphane Mallarmé, och det är hans långdikt En fauns eftermiddag som ligger till grund för det här stycket. Dikten handlar om en faun som vaknar upp efter en tupplur, och reflekterar över sina möten med ett antal nymfer tidigare under dagen. En förförisk flöjtmelodi inleder och slingrar sig genom stycket, som rör sig mellan dröm och verklighet och framkallar bilder av erotik och berusning.

Bent Sørensen Evening Land (2017)

Evening Land har på kort tid blivit en modern klassiker. Den börjar ytterst finstämt med en ensam violin, men snart hörs bleckblås- och pukmuller på avstånd och dramatiken ökar. Den danske kompositören Bent Sørensen, som är professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö har förklarat bakgrunden till verket så här:

”En bild, en uppenbarelse: Jag är 6-7 år och befinner mig i mitt barndomshem i en liten stad på Själland. Jag tittar ut genom fönstret och över fälten ligger ett väldigt speciellt kvällsljus. På avstånd syns träd och en ko. Det är som om världen är oändlig.

Jag har glömt så mycket från min barndom, men av någon anledning har den här bilden stannat kvar. Den återkom många år senare när jag tittade ut över New York från en högt belägen balkong. Uppenbarelsen från mer än 50 år tillbaka i tiden – en bild av stillhet – blandades med den nya uppenbarelsen av blinkande ljus och jäkt. Jag hade därmed hittat titeln: Evening land. Och musiken kom ur titeln, ur de två uppenbarelserna.”

Johannes Brahms Symfoni nr 3

”Brahms third racket”, utbrister John Cleese-karaktären Basil Fawlty i första avsnittet av humorklassikern Pang i bygget, efter hans hustru Sybil avfärdat musiken han lyssnat på som ”oväsen”. Den värderingen är hon nog rätt ensam om, för Symfoni nr 3 är ett av Brahms mest älskade verk. Den börjar som en stormvind och den höga energinivån upprätthålls genom det mesta av första satsen. Sedan följer två återhållsamma mellansatser. Den ena börjar i folkton och innehåller vackra partier för klarinett, den andra domineras av ett vemodigt och gripande tema som först presenteras av cello och senare tas upp av ett ensamt horn. Finalen är mycket kraftfull, med hög spännings- och konfliktnivå. I slutet återkommer en ansats till inledningstemat, innan verket avslutas i harmoni och försoning.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester Symfoniorkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt
Thomas Søndergård dirigent

Bra att veta om konserten

Biljettsläpp

Konserten har biljettsläpp 10 augusti kl. 09.00. 

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Senast uppdaterat: 2021-04-19