Andrée & Stenhammar (torsdag)

17 mars 2022
Konsertsalen
ca 1 tim. 10 min
Malmö SymfoniOrkester
Tors 17 Mar 19:00 Passerat
145 - 440 SEK
Bild på skärgård

Elfrida Andrée var en stor musikpersonlighet i Göteborg kring sekelskiftet 1900. Hon var domkyrkoorganist, konsertarrangör och tonsättare och skrev bland mycket annat två symfonier. Denna konsertuvertyr är ett lyriskt stycke för orkester, som framkallar bilder av sommarlandskap och fridfulla skymningar. Andrée var avlägsen släkting till den 30 år yngre Wilhelm Stenhammar. I fyrtioårsåldern hamnade han i en kreativ kris och inledde en period av intensiva teoristudier. Dessa utmynnade i Symfoni nr 2, som är en milstolpe i den svenska symfonirepertoaren.

Konsertprogram

Andrée, Elfrida Konsertuvertyr i D-dur (1873) 11 min

Telegrafist är numera ett utdött yrke, men när det väl begav sig var det ofta musiker som blev de skickligaste. Att ta emot morsesignaler i högt tempo fordrar både musikalitet och rytmkänsla. Elfrida Andrée (1841-1929) var den första kvinnan i Sverige som fick myndigheternas tillåtelse att utbilda sig i båda yrkena. Hon tog organistexamen 1857 och blev telegrafist 1865. Det skedde inte utan kamp. Hennes ambitioner blev föremål för både riksdagsdebatter och lagändringar. År 1867 fick hon äntligen en musikertjänst som matchade hennes begåvning: domkyrkoorganist i Göteborg, där hon kom att stanna resten av sitt liv. Hon blev en stor musikpersonlighet i staden. Förutom organist, var hon verksam som konsertarrangör och tonsättare och skrev bland mycket annat två symfonier och många verk för orgel och piano. Denna konsertuvertyr är ett lyriskt stycke för orkester, som framkallar bilder av surrande sommarlandskap och färgsprakande skymningar.

Stenhammar, Wilhelm Symfoni nr 2 i g-moll, op. 34 (1911-1915) 47 min

Kring 1908 hamnade Wilhelm Stenhammar i en kreativ kris. Han tyckte att det var för mycket Wagner och Bruckner i den samtida musiken – inte minst i sin egen. Han började söka efter ett mer avskalat uttryck bortom senromantikens stora känslor och drog som en konsekvens av detta tillbaka sin första symfoni som han skrivit 1902-03.

I november 1910 dirigerade han Carl Nielsens Symfoni nr 1 med Göteborgs orkesterförening och i den fann han den karga, nordiska estetik han var ute efter. I ett brev till den danske kollegan skrev han: ”Jag tror att vi kunna ha en uppgift att fylla som protestanter mot den musikaliska katolicism med rökelse och klangskönhetsfrosseri som nu alltför länge florerat i Tyskland.”

Året innan hade han inlett idoga självstudier i kontrapunkt och skrev tusentals övningar för att hitta ett eget uttryck och ett mer hantverksmässigt angreppssätt till skapandet. Resultatet av allt detta är opus 34. Han kallade aldrig verket Symfoni nr 2 eftersom ettan ju var makulerad – utan rätt och slätt Symfoni i g-moll.

Första satsen ger bilder av tornerspel och jungfrur i flor och den ståndaktiga, lite stela melodin i början skulle passa bra på krumhorn eller något annat tidigt instrument. Den långsamma andra satsen skrider fram med värdiga, processionsliknande fjät och expanderar långsamt i ett innerligt crescendo. Den vemodiga stämningen bryts av ett kärvt men dansant scherzo i nordisk folkton, innan finalsatsen tar vid, symfonins längsta. Den inleds med tre hastigt nedåtgående toner, som återkommer i olika sammanhang genom hela satsen. Det är här i finalen som resultatet av tonsättarens kontrapunktstudier framträder som tydligast.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Michał Nesterowicz dirigent
Efter tidigare succéfyllt samarbete med Malmö SymfoniOrkester är nu polske dirigenten Michał Nesterowicz återinbjuden till Malmö Live. Dirigentkarriären har gått spikrakt uppåt efter utbildningen i Wroclaw. Hans placeringar i toppskiktet i flera dirigenttävlingar ledde till inbjudningar från en lång rad orkestrar, och Nesterowicz har sedan dess dirigerat orkestrar som Royal Concertgebouw Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Prague Radio Symphony Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig, Royal Philharmonic Orchestra och Netherlands Philharmonic Orchestra. Nesterowicz är förste gästdirigent för Sinfonieorchester Basel.Läs mer

Bra att veta om konserten

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 på Kanalscenen med Ann Kersti Goa, cello

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Programblad

Senast uppdaterat: 2024-03-05