Prometeus – konsert för basklarinett och orkester

Gordon, Geoffrey

Det finns en mängd solokonserter för violin, cello och piano men en solokonsert för basklarinett är betydligt ovanligare. Den amerikanske tonsättaren Geoffrey Gordon kallar sitt verk Prometeus – konsert för basklarinett och orkester efter en kort historia av Franz Kafka, skriven 1917. Enligt den första legenden fjättrades Prometheus vid en klippa i Kaukasus efter att ha förrått gudarna genom att avslöja deras hemligheter för människorna. Gudarna sände örnar som skulle äta på Prometheus lever, som dock blev hel igen efter varje attack. Enligt den andra legenden pressade sig Prometheus in i klippan för att undgå fågelnäbbarnas våldsamma hackande och blev till slut ett med den. Enligt den tredje legenden glömdes sveket, gudarna, örnarna och Prometheus bort efter tusentals år och enligt den fjärde legenden tröttnade alla på den meningslösa händelsen. Det som återstod var den oförklarliga klippan, och legenden försökte förklara det oförklarliga. Eftersom den uppkommit ur ett sanningssubstrat måste den i sin tur sluta i det oförklarliga. Dessa rader bildar utgångspunkt för Gordons kompositionsarbete med basklarinettkonserten som är en sambeställning mellan Malmö SymfoniOrkester och Philharmonia Orchestra, London. Gordon har fått många utmärkelser för sin musik som till exempel första pris i Aaron Copland Award. Hans verklista visar en stor bredd med musik för orkester, vokal och instrumental kammarmusik samt musik för teater-, dans- och filmmediet. Hans samarbeten innefattar en rad orkestrar, dirigenter och solister av vilka kan nämnas Cleveland Orchestra, Philharmonia Orchestra, London och Münchner Philharmoniker.

Senast uppdaterat: 2020-11-12