Karin Gustafsson

Född i: Född i Västmanland, men flyttade till Värmland som 2:åring, så jag betraktar mig som Värmlänning (de tjocka L:en kan tidvis avslöja mig...)

Började spela cello: Har ett minne, om än ett smula diffust, att jag i tidig ålder sa att jag ville spela cello (eller klarinett). Pappa, som själv var violast tog hem hem en cello när jag var runt 8 år, och på den vägen är det.

Började arbeta i Malmö SymfoniOrkester: 1988

Hur ser din utbildningsbakgrund ut? Kommunala musikskolan, Musiklinjen på gymnasiet, Musiklinjen på Ingesunds Folkhögskola och sist men inte minst, 4 år på Musikhögskolan i Oslo.

Vilket är ditt favoritminne från tiden i MSO? Förutom själva provspelningsdagen, Dag ”0”, och en vunnen provspelning, som gjorde att drömmen/glädjen att få vara en del av en orkester, plötsligt låg inom räckhåll....kanske orkesterns 1:a gästspel i Concertgebouw med Vassili Sinaisky.

Vilka andra orkestrar/ensembler eller sammanhang har du spelat i? Har jobbat 1,5 år i Helsingborgs symfoniorkester, innan jag kom till Malmö.
Genom en underbart entusiastisk cembaloprofessor under studietiden, väcktes mitt intresse för barockmusiken, och det slutade med ett köp av en barockcello. Hade sen under många år den stora förmånen att få vara en liten del av den scenen här i Malmö/Köpenhamn, parallellt med MSO-jobbet. Som lite av en höjdpunkt för mig personligen, måste jag nog säga operan Julius Caesar med Concerto Copenhagen i orkesterdiket på Det Kongelige i Köpenhamn.

Vilken är din favoritkompositör? Lite som att fråga; Hur långt är ett snöre, beror på humör och tillfälle, och vad ”man ska ha det till”, också fullt möjligt att jag inte har hört hen än. Fast Beethoven tröttnar jag aldrig på...

Vad föredrar du att göra på din fritid? Böcker, musik, träning, matlagning, diverse språkstudier genom åren, eller helt enkelt att sitta på lämpligt café/bänk vid havet och iaktta livet.

Vad är din favoritmat? Allt från en ostmacka via mexikanskt till vegetarisk. 

Varför borde alla lyssna på symfonisk musik? Rytmerna, melodierna, harmonierna, klangfärgerna, dynamiken. En musikupplevelse är en subjektiv upplevelse, låt inte en tidigare ”dålig erfarenhet” stoppa dig, ju mer man gräver och bekantar sig, desto större kan behållningen bli, precis som med allting annat.

Karin Gustafsson
Cello
Cello
Senast uppdaterat: 2024-08-15