Anderas Hansson

Denna säsong genomsyras MSOs program av verk som på olika sätt kan kopplas till resande. Det bär av till Österrike, Norge, USA, Australien och Syrien. Vi tas med på resor i tiden, i exil, i själen, över stormande hav och upp på mystiska berg... Mannen bakom repertoaren är MSOs nye programchef Andreas Hanson, som har varit en åter-kommande gästdirigent för MSO de senaste 25 åren.

     – Egentligen började inte programarbetet med en tematik, säger Andreas Hanson. Resetemat utkristalliserades snarare under arbetets gång. En av musikens bestånds-delar, förutom tonhöjd och tonlängd är ju tid. Varje musikstycke kan därmed förstås som en resa i tid, från verkets början till slut. Dessutom utmanar ju musiken som konstart vår fantasi, så om vi tillåter intellektet att ”åka med” musiken, kan den ta oss ut på resor, både känslo-mässigt och geografiskt. Man måste egentligen inte kunna så mycket om musik, det räcker att kapitulera inför musikens kraft. Då kan de flesta av oss låta sig föras med...

 

Vad har du för yrkesbakgrund?

– Jag är från början trumpetare, men valde dirigering som mitt ”huvudinstrument”. Ganska snabbt efter studierna fick jag fast anställning som musikdirektör, d.v.s. konstnärlig ledare och dirigent i Försvarsmakten. Jag har haft den positionen i både det
svenska och norska försvaret sedan 1997. Parallellt har jag haft lyckan att vara frilansdirigent i Skandinavien och bland annat dirigerat vid Kungl. Operan, Folkoperan, Det Konglige i Köpenhamn och här vid MSO. Dessutom var jag lektor i orkesterdirigering vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm under en tioårsperiod.

 

Vad var roligast med att vara konstnärlig ledare för Arméns musikkår?

– Utan tvekan mångfalden och arbetstempot. Och den entusiasm och konstnärliga vilja som finns där. Blåsorkestern betraktas ibland som någon sorts kuriös orkesterform som bara spelar marscher. Inget kan vara mer fel. De militärmusikkårer som idag finns i Skandinavien är högtstående och internationellt respekterade ensembler med stark konstnärlig integritet.

 

Vad var det som lockade dig till Malmö Live Konserthus och jobbet som programchef för MSO?

– Enklaste förklaringen är nog att jag alltid känt mig hemma hos MSO. Orkestern har uppvisat stor tilltro och generositet genom att be mig gästa flera gånger årligen under 25 års tid. Dessutom är jag född i Malmö. Jag är fjärde generationens ”malmöpåg” som har haft kornetten eller trumpeten som huvudinstrument. Min pappa Torgny studerade på konservatoriet i Malmö och vikarierade i orkestern på 1960-talet. Så det finns många och starka emotionella band mellan mig och MSO. Jag tror också att en programchef med en bakgrund som utövare på orkesterns nivå gynnar arbetet.

 

Vad ser du själv fram emot under den här säsongen och de kommande säsongerna?

– Om två år fyller MSO 100 år! Jag ser fram emot att möta alla malmöiter som tar till sig den här platsen som sin egen. Det här huset tillhör Malmöborna. Vårt program har en unik bredd och finns något att upptäcka för alla – både för den som är djupt insatt i klassisk musik och den som är nyfiken på något nytt. Konstens uppgift är i första hand att beröra, oavsett om det är i samarbeten över genrerna, genom nyskrivna verk eller äldre musik tolkad på ett nytt och oväntat vis.

 

Text: Tor Billgren

Senast uppdaterat: 2022-06-28