Stravinskijfestival med Malmö SymfoniOrkester
Under festivalens två veckor och fyra konserter kommer tolv verk av Igor Stravinskij (1882–1971) att framföras. Första veckan får publiken möjlighet att höra Våroffer vid två tillfällen, men med helt olika verk i första delen av programmet.
MSO:s chefsdirigent Robert Trevino förklarar:
— Jag förstår om folk frågar sig ”Varför ska jag komma till Malmö Live och höra Våroffer två gånger?” Det enkla svaret är: För att ni inte kommer att höra Våroffer två gånger. Ni kommer att höra olika versioner, eftersom första delen av konserterna kommer att innehålla så annorlunda verk.
— Tänk dig att jag ger dig en chokladkaka innan jag ger dig en kopp kaffe, fortsätter Robert Trevino, eller om jag ger dig en citronkaka innan istället. Det blir helt olika upplevelser. Kaffet kommer inte att smaka likadant. Det är inte fel – det är bara olika. Men musiken kommer inte bara att verka annorlunda, den kommer att de facto att vara annorlunda, eftersom musikernas och min sinnesstämning kommer att vara olika beroende på vad de spelat precis innan.
Rubriken för Stravinskijfestivalen är precis som höstens Beethovenfestival ”Transitions and Revolutions”, där Robert Trevino kopplar samman Malmös pågående transformering och symfoniorkesterns förnyelsearbete, med kompositörer som på olika sätt revolutionerat musikhistorien. Här platsar förstås Stravinskij och ett verk som Våroffer som hand i handske, eftersom stycket kan ses som ett av musikhistoriens mest omvälvande verk. Dels genom den musikaliska och emotionella kraft det förmedlar, dels genom det skandalartade mottagandet vid urpremiären på Théâtre des Champs-Élysées i Paris den 29 maj 1913.
Stravinskij genomgick olika faser i sitt skapande som grovt kan delas in i tre perioder. Först den ryska, 1907–1919, då han utforskade teman ur rysk historia och folklore. Förutom Våroffer kommer vi under festivalen att få höra de två andra banbrytande verken som han skrev för Ryska baletten i Paris i början av 1910-talet: Eldfågeln och Petrusjka, båda fast förankrade i rysk folklig tradition. Danskantaten Les Noces är också komponerad under denna tidiga period.
Den andra kompositionsfasen är den neo - klassicistiska, 1920–1954, då hans tonspråk och musikaliska tänkande inspirerades av 1700-talets mästare. Festivalens neoklassicistiska verk är i kronologisk ordning Symfoni för blåsinstrument, Apollon Musagète, Oedipus Rex, Symfoni i tre satser, Mass och Ebony Concerto.
Under den tredje perioden, 1954–1968, utforskade Stravinskij de seriella kompositionsteknikerna, där musiken styrs av stränga regler och olika på förväg fastställda system. I festivalen ingår baletten Agon och sångverket In memoriam Dylan Thomas, som är en tonsättning av Thomas berömda dikt Do not go gentle into that good night.
Kanske föranleddes Stravinskijs olika faser av de olika uppbrott och revolutionerande händelser han upplevde under sitt långa liv? Han flyttade mellan olika länder: Från det ryska imperiet, via Schweiz och Frankrike, för att slutligen slå sig ned i USA 1939. Han levde mitt i det turbulenta 1900- talet och upplevde politiska och konstnärliga revolutioner, modernismens framväxt, världskrigen och den galopperande tekniska utvecklingen. Han föddes i ett Ryssland som nyligen avskaffat feodalismen och styrdes av en enväldig tsar. Han dog i ett USA som förde krig i Vietnam, och som vid det laget, i april 1971, genomfört tre månlandningar.
— Vi är intresserade av hur han navigerade i samhällena på de olika platserna där han levde, säger Robert Trevino. Inte bara som kompositör och konstnär, utan också som en medborgare som använde musiken för att förhålla sig till samhället. Ibland för att provocera det, ibland för att reflektera över det. Så Stravinskij är en bra utgågångspunkt för vad vi försöker åstadkomma på Malmö Live.
---
Betala mindre upplev mer
Spara 20% genom att köpa samtliga konserter i Stravinskijfestivalen. När du har lagt in biljetter till samtliga fyra konserter i din varukorg kommer priset automatiskt att ändras till 20% rabatt när du går vidare till betalning.
---