Johannes Parkler, kontrabasist i Malmö SymfoniOrkester.
Johannes Parkler, kontrabasist i Malmö SymfoniOrkester.
Emma Larsson

Johannes Parkler började som 13-åring spela trummor i ett hårdrocksband.

– Jag hade trumsetet hemma i lägenheten, och mina föräldrar och grannar blev ju helt galna. Så jag köpte en elbas istället och fick tips om att jag kunde ta lektioner på Kulturskolan, eller kommunala musikskolan som det hette på den tiden.

Men hans lärare var inte så bra på elbas och lärde istället Johannes att spela kontrabas. Efter att en senare lärare sagt åt sin något ofokuserade elev att antingen satsa eller sluta valde Johannes det första. Idag har han varit en del av Malmö SymfoniOrkester i 20 år och arbetar för att fånga upp intresserade ungdomar. 

– Jag har dyslexi och blev aldrig fångad av skolarbete, det var när jag började spela musik som jag kände att det var det allra roligaste och där jag kunde göra mig hörd. Om andra barn känner så och vi lyckas få dem att gå vidare och utvecklas, det är en fantastisk känsla.

Anna Rosén (mitten), violinist i Malmö SymfoniOrkester.
Anna Rosén (mitten), violinist i Malmö SymfoniOrkester.
Håkan Röjder

Anna Rosén är violinist och började spela som 8-åring efter att ha blivit inspirerad av sin storasyster.

– Jag tycker att det är väldigt förlåtande att vara i musikens värld. Man får vara som man är, utan så mycket regler och fyrkantiga former. Det kan vara ett ställe där man kan känna sig hemma, och dessutom får man i en orkester träffa andra från olika ställen med samma intresse, säger hon.

 

Malmö SymfoniOrkester har sedan 2013 ett samarbete med Kulturskolans kör- och orkesterverksamhet El Sistema i Malmö och även med SKUSO, Skånes Ungdomssymfoniorkester. Anna Rosén tycker att barnverksamheten är bland det viktigaste i hennes jobb som violinist i MSO.

 

– Dels är vi ute och träffar barn som kanske annars inte alls skulle kommit i kontakt med klassisk musik, dels att de kommer hit och hälsar på och får gå på konserter. För min del kan de ju bli både kommande publik och musiker i orkestrar. Jag tycker det är jättejätteviktigt.

– Jag kommer inte från en musikalisk familj, och jag tänker på mina lärare som verkligen kunde visa mig vägen och fick mig att förstå att man kunde ha som yrke att spela den här fantastiska musiken. Det kändes ju otroligt! säger Johannes.

 

Han fortsätter:

– Ifall man kan få någon intresserad genom El Sistema och kan fånga upp dem som tycker det är roligt i SKUSO, då är jag lycklig över att ha lyckats förmedla möjligheten.

– Det är så mycket skärmar nu för tiden, så det känns extra viktigt med det här nu, att barn och ungdomar får träffa varandra och spela tillsammans. Dessutom ser man från forskning att musik är bra för en, säger Anna.

Johannes lägger till: 

– Klassisk musik är väldigt speciellt, ett stycke som börjar brutalt som en urkraft kan sedan bli stillsam, det är sådana otroliga kontraster. När man lär sig att bemästra musikens hantverk kan man verkligen få wow-upplevelser!

 

Senast uppdaterat: 2024-03-05