1911 var Wilhelm Stenhammar på välbehövlig semester i Italien. Efter ungdomens framgångar som ung, stormande solist och tonsättare blev han 1907 chefsdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han blev en mycket betydande dirigent som tog upp många av samtidens stora tonsättare – men arbetet med orkestern gjorde att han inte hann med att komponera så mycket som han ville. Sommaren 1911 for Stenhammar till Rom för att vila och komponera. I Villa Borgheses lummiga grönska började han skriva på första satsen till en symfoni. Idag kallar vi denna symfoni för Stenhammars Symfoni nr 2, men Stenhammar själv kallade den aldrig för ”nr 2” eftersom han dragit tillbaka sin första symfoni som han inte tyckte var tillräckligt personlig. Vilken annan kompositör hade kunnat skriva samma sak menade han - och att vara ärlig mot sina egna känslor var väldigt viktigt för honom. ”Den var skriven med bläck på papper och inte i mitt hjärteblod” sade han senare i livet om sin opera ”Tirfing” och detsamma hade han kunnat säga om sin första symfoni.

Det lilla semesterprojektet med att skriva sin nästa symfoni påbörjades som sagt i Italien, men musiken klingar absolut svenskt. Tonarten är skriven som g-moll, men musiken håller sig oftare till det som kallas ”kyrkotonarter” vilket gör att musiken får en klart folkmusikalisk känsla. Stenhammar blev dock inte klar sommaren 1911, inte heller sommaren 1912 eller -13, utan det dröjde till våren 1915 innan han skrivit färdigt.

Inslagen av svensk folkmusik är tydligast i symfonins första sats. Den inledande dansanta melodin och det följande stilla vemodet och Stenhammars körlika orkesterklang skapar en fin musikalisk helhet. I det till synes enkla döljer sig dock mycket kompositionsmässig skicklighet, det låter som en folkmusikrapsodi med dansmotivet som kommer tillbaka, men satsen är uppbyggd enligt sonatformen som de flesta klassiska symfonierna är skrivna efter.

Andra satsen är mer innerlig och högtidlig utan bli överdrivet känslosam. Stenhammar visar här upp sin fina förmåga att genom sin orkestrering ge extra liv även åt långsamma melodier och mot slutet av satsen bygger orkestern upp till en högtidlig procession som sedan klingar ut.

I tredje satsen är åter det folkmusikaliska i fokus, nu som en munter och gungande vals. I de långsammare mellanpartierna i satsen får träblåsarna lite extra utrymme att visa upp sig. Stenhammar skrev partiet med musikerna i ”sin egen” Göteborgsorkester i tankarna.

I fjärde satsen blir det väldigt tydlig att Stenhammar fascinerades av kontrapunkt och studerade det mycket på egen hand. Trots att det är en intrikat väv av olika stämmor som flätar in sig i varandra är musiken hela tiden melodisk och lätt att följa. Att höra musiken är nästan som att se ett folkdanslag utföra en dans med invecklade turer. Man kan följa de individuella dansarna samtidigt som de är delar av en större väv. Symfonin slutar dock inte vilt och virvlande som man kanske kan tro utan Stenhammar tar ner tempot och bygger upp till en storslagen slutkoral.

Relaterat event

Bild på skärgård
17 mars 2022 Konsertsalen
Andrée & Stenhammar (torsdag)
Malmö SymfoniOrkester spelar:
Elfrida Andrée Konsertuvertyr i D-dur
Wilhelm Stenhammar Symfoni nr 2

Medverkande:
MSO
Michał Nesterowicz, dirigent
Bild på skärgård
19 mars 2022 Konsertsalen
Andrée & Stenhammar (lördag)
Den här lördagen spelar MSO:
Elfrida Andrée Konsertuvertyr i D-dur
Wilhelm Stenhammar Symfoni nr 2

Medverkande:
MSO
Michał Nesterowicz, dirigent

Du kanske också är intresserad av

Infruset - Själens Skrubbsår av Malmö Live Konserthus och Geshgore tillsammans med bland annat Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2023-11-29

Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024 about

Musikföreställningen Infruset – Själens Skrubbsår – blev en succé när den uruppfördes på Malmö Live Konserthus. Med sju slutsålda föreställningar skapade den magi hos såväl publik som kritiker. Snart möter Infruset ny publik på Dalhalla, Rättvik.

Läs mer about Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024
Beethoven, målat porträtt
Publicerad: 2023-11-01

Den nye Beethoven about

Säsongen 2023-24 framför MSO tre centrala verk av Beethoven, alla komponerade under en relativ kort tidsperiod: 1803-1809. Här lade han inte bara grunden för en helt ny musikalisk epok, utan förändrade också synen på konstnärens roll i samhället.

Läs mer about Den nye Beethoven
Porträtt av Gabriel Fauré av John Singer Sargent
Publicerad: 2023-10-17

Ett requiem som flödar av ljus about

Den katolska dödsmässan har med sitt högtidliga innehåll haft en särskild dragningskraft på tonsättare genom tiderna. Men när Gabriel Fauré gav sig i kast med de urgamla latinska texterna tog han sig stora friheter, strök, lade till och arbetade om.

Läs mer about Ett requiem som flödar av ljus
Senast uppdaterat: 2022-03-10