Eleven Máté Erdelyi och musikpegagogen Ola Nordkvist
Eleven Máté Erdelyi och musikpegagogen Ola Nordkvist
Anette Wikenmo

El Sistema har nu funnits i Malmö i över tio år. Den globala musikrörelsen startade redan 1975 i Venezuela, som ett sätt att genom musikens kraft ge barn verktyg för att skapa drömmar och sträva efter att uppnå sina mål i livet. På Sofielundsskolan spelar Máté tuba två gånger i veckan tillsammans med nya kompisar från alla klasser. 

 

2013 var Holmaskolan och Kroksbäcksskolan de första Malmöskolor att erbjuda sina elever kostnadsfri kör- och orkesterverksamhet genom El Sistema i Kulturskolans regi. Idag är sju skolor med i programmet som når över 1 600 unga Malmöbor i veckan. Malmö SymfoniOrkester samarbetar också med El Sistema genom projektet Side by Side, där orkesterns musiker spelar tillsammans med de unga musikanterna. 

 

På Sofielundsskolan berättar åttondeklassaren Máté Erdelyi och musikpegagogen Ola Nordkvist om El Sistema. 

– Jag har spelat ända sen tvåan. Jag tänkte att det skulle vara roligt att hänga med inte bara mina egna klasskamrater utan också från andra klasser. Tuba blev det för att den kändes enkel att spela och var bra i storlek, säger Máté, som är lång för sin ålder. 

– På vår skola har vi tre instrument att välja bland: brassinstrumenten tuba, trombon och trumpet, förklarar Ola. 

Sida vid sida är ett samarbete mellan Malmö Live & Malmö kulturskola.

Redan i förskoleklass får alla skolans elever komma in i El Sistema. Fyra pedagoger jobbar på Sofielundsskolan och träffar eleverna i förskoleklass och årskurs 1 en gång i veckan för rytmik och sång och de får även prova på enklare varianter av instrumenten. 

– Från årskurs 2 får eleverna välja om de vill fortsätta med El Sistema, för då är aktiviteterna efter skoltid. Det är två lektioner i veckan och eleverna får låna instrument av oss. Här har vi 125 elever som är med och spelar trumpet, trombon och tuba i grupp, berättar Ola. 

 

De sju Malmöskolor som är med i El Sistema har olika profiler: några har sång och kör, andra har fiol och tvärflöjt och någon har slagverk och bleckblås. Tillsammans bildar de en hel orkester, som ibland uppträder tillsammans, som på 10-årsjubileumskonserten på Malmö Live i oktober i fjol. 

 

Eleverna får vara med och välja vilka låtar som de ska spela och var man ska spela, berättar Ola: 

– Vi försöker lära eleverna att man kan påverka, att deras röst är viktig. Man får också lära sig att vara en del av ett lag, som en orkester är, alla våra elever vet vilka regler vi har och respekterar dem. Är det så att eleverna säger ”Det skulle vara jättekul att spela på ett äldreboende”, då kan vi ordna det. 

 

Máté är den första i sin familj som spelar ett instrument, och han har redan hunnit spela både i Malmö Lives stora konsertsal och på Scandinavium i Göteborg, samt tillsammans med Malmö SymfoniOrkester. Han säger att det var nervöst de första gångerna, men nu har han vant sig. 

– Det var speciellt att spela med MSO. Att få se de större instrumenten, och hur det är att vara med i en riktig, professionell orkester. Att spela i konsertsalen på Malmö Live var mycket vackert! Det var vackert när vi spelade i Scandinavium också, men jag personligen tyckte det var bättre på Malmö Live än på en hockeyarena, säger han med ett leende. 

Senast uppdaterat: 2024-04-11