INSTÄLLD: Brahms etta

14 okt 2021
Konsertsalen
ca 1 timme 10 minuter (ingen paus)
Malmö Live Konserthus
Tors 14 Okt 19:00 Passerat
145 - 440 kr
Johannes Brahms
Konserten inställd

Med anledning av oktober månads omfattande händelse i Malmö – ”Malmö internationella forum för hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism” – ställer vi in MSO:s konsert Brahms etta. Sveriges regering, med statsminister Stefan Löfvén som värd, har bjudit in stats- och regeringschefer samt forskare och experter från 50 länder till detta forum som beräknas få stor påverkan på delar av staden. (Forumet var planerat till 2020 men flyttades till 2021 på grund av coronapandemin).

Vi ersätter köpta biljetter för er konsertbesökare vars musikupplevelser gått om intet. Du som köpt biljett får mail med presentkort motsvarade biljettpriset. 

Har du frågor når du vårt Biljettcenter bäst via [email protected]. Vårt Biljettcenter är tungt belastat och svar kan dröja några dagar.

Om föreställningen

Lisa Streich har gjort beställningsverk till bland annat Lucernefestivalen, Kölnfilharmonikerna och Eric Ericsons kammarkör. Hennes verk har ofta en lågmäld och eftertänksam känsla.

Johannes Brahms var hela 43 år när han kände sig mogen att komma ut som symfonikompositör. En viktig anledning till den långa mognadstiden stavas Beethoven. Mästarens arv låg som en paralyserande skugga över genren, trots att han hade varit död i nästan 50 år när Brahms Symfoni nr 1 uruppfördes. I sista satsen hörs en mycket tydlig hyllning till Beethovens nia.

Konsertprogram

Lisa Streich Sinfonia concertante

En sinfonia concertante är ett symfoniskt stycke för ett eller flera soloinstrument, och är därmed besläktad med dubbelkonserten. Detta nykomponerade verk av Lisa Strech är skrivet för inte mindre än fyra solister, på viola, harpa, trumpet och slagverk.

Lisa Streich är född 1985 och har gjort beställningsverk till bland annat Lucernefestivalen, Kölnfilharmonikerna och Eric Ericssons kammarkör. Hennes musik har ofta en lågmäld och eftertänksam känsla. Sinfonia concertante är en sambeställning av Radiosymfonikerna och symfoniorkestrarna i Malmö, Göteborg och Norrköping med anledning av Kungliga Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum.

Johannes Brahms Symfoni nr 1

Inledningstonerna är förtätade och olycksbådande. Det känns som befinna sig djupt under vattnet och simma mot ytan med lungorna skrikande efter luft. Man ser solen glittra på ytan, men det är lång, lång väg upp ...

Johannes Brahms väg in i symfonigenren var lång och omständlig. Han föddes sex år efter Beethovens död, men mästarens epokgörande insatser på symfonins område gjorde det svårt för efterföljarna att ta vid där han slutat. Icke desto mindre gjorde Brahms några första skisser 1855, när han var 22 år – men Symfoni nr 1 skulle inte vara färdig förrän 21 år senare. Nu var det inte bara prestationsångest som låg bakom den långa tillkomsttiden. Brahms satte stor tilltro till traditionellt kompositionshantverk och la mycket tid på att öva sig i konsten att hålla ihop stora musikaliska former och utforska symfoniorkesterns möjligheter. De båda serenaderna som han jobbade på 1857-59 ses t.ex. ofta om förberedelsestycken inför symfonidebuten. En annan anledning till dröjsmålet var förstås att han skrev mycket annan fantastisk musik under den här perioden, som sin storslagna och nyskapande tyska Requiem som uruppfördes 1868 och de sprudlande Haydn-variationerna 1873. Men hösten 1876 var symfonin färdig och den 4 november ljöd första satsens ödesmättade inledningstoner för första gången i en konsertsal.

Andra satsen är långsam och ljusare. Efter en halv minut eller så hörs några vändningar som ekar av Tristan och Isolde – som en påminnelse om den musikstrid som pågick mellan Brahmsbeundrare och Wagnerdyrkare under andra hälften av 1800-talet. Därefter följer ett scherzo, en kort och lättsam andhämtning innan den monumentala finalen, som inleds med stor dramatik. Molnen skingras av en alphornsmelodi och efter en Bachdoftande koral följer en spektakulär hyllning till Beethovens nia. En pastisch på An die Freude-temat, först i stråkar, sen blås, sen full orkester. Färden från mörker och desperation till ljus är fullbordad!

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt
Gemma New dirigent
Susanja Nielsen viola
Susanja Nielsen är utbildad på Edsberg slott i Stockholm, Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin och på Koninklijk Konservatorium i Bryssel hos professor Ulf Wallin och professor Kati Sebestyen. Under sin studietid i Berlin var hon även akademist i Deutsche SymphonieOrchester och medlem av Live Music Now. 2015 anställdes hon som stämledare i NorrlandsOperans symfoniorkester och sedan 2018 är hon stämledare i Malmö SymfoniOrkester.
Gustav Melander trumpet
Gustav Melander började som 18-årig studera på Musikhögskolan i Malmö för Bo Nilsson och Håkan Hardenberger och har sedan sin examen 2014 blivit en av landets mest eftertraktade trumpetare. Redan som 22-årig fick Gustav jobbet som solotrumpetare i Malmö SymfoniOrkester, dock gästspelar han regelbundet i andra orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester och Oslo Filharmoniker. Gustav spelar även ute i Europa med orkestrar som Ensemble Intercontemporain, BBC Symphony Orchestra och London Symphony Orchestra med dirigenter som till exempel Sakari Oramo och Sir Simon Rattle. Gustav undervisar på Musikhögskolan i Malmö har vid flera tillfällen gästat skolor som Royal College of Music i London och Royal Northern College of Music i Manchester.
Lena Petersson harpa
Magnus Ohlsson pukor

Bra att veta om konserten

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Senast uppdaterat: 2021-09-21