• Christian Blex

Kodály & Tjajkovskij

Dirigentstjärnan Christian Blex leder MSO genom dramatisk tragik, melodiös melankoli och livslång kärlek till den ungerska folkmusiken. 

Den unge, hyllade dirigentstjärnan Christian Blex gästar MSO för första gången i en känslomättad kväll, och sätter an en dramatisk ton med Johannes Brahms Tragisk ouvertyr. Pjotr Tjajkovskij lockar in oss i berättelsen om sin kamp mot ödet med melodiöst känslospråk i mäktigt melankoliska Symfoni nr 5. Zoltán Kodálys livslånga kärlek till den ungerska folkmusiken, som både är rytmiskt dansant och full av smeksamt behagfulla melodier, präglar Danser från Galánta. I detta verk blir Kodálys fantasifulla orkestrering en färgrik och fängslande tondikt.  

25 september 2025
Konsertsalen
ca 1 timme 55 min inkl. paus
145 – 460 kronor
Malmö Live Konserthus

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Read more
Christian Blex Dirigent

Program

Brahms, Johannes Tragisk ouvertyr i d-moll, op. 81 (1880) 14 min
Kodály, Zoltán Danser från Galanta (1933) 16 min
Paus 25 min
Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr 5

Tchaikovsky’s six symphonies are often divided into two groups, the first three being considered less successful compared to the final three masterpieces. If, however, we ignore this offhand and unjust comparison and combine one of his earlier symphonies with one of his most celebrated, then exciting common denominators and musical parallels are revealed.

After Symphony No. 4, Tchaikovsky wrote the unnumbered Manfred Symphony, based on four scenes from Byron’s dramatic poem. After a long period of searching, in the summer of 1888 he finally found the inspiration for Symphony No. 5, which he proceeded to compose in only a few months.

In the introduction, sombre clarinets establish a motto theme that is repeated in all four movements, forming the foundation for all of the symphony’s themes. The movement ends with a peculiar effect – as if a gramophone were winding down. The main theme of the slow second movement, introduced by the horns, is highly reminiscent of John Denver’s “Annie’s Song”. “When I conduct the andante in the second movement of the Fifth Symphony, I perceive an immense loneliness and optimism for a love that might have been,” says Robert Trevino, principal conductor of the Malmo Symphony Orchestra. At the end of the movement, the motto theme explodes into life like a horror film soundtrack, carried by the trombones and bassoons. After the melancholy waltz of the third movement comes the finale, beginning with the motto theme which then closes the circle as it recurs in the soaring climax in quadruple forte.

Mat & dryck på Malmö Live

Young man enjoys a drink during the interval at Malmö Live Concert Hall

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.

När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande. 

LÄS MER OM PAUSSERVERING

Abonnemangsinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld.

Last updated: 2025-04-08