Das Lied von der Erde
Biljettinformation
-
Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld, säsongen 2023-24.
Das Lied von der Erde
Das Lied von der Erde – Jordens sång, baseras på dikter ur ”Den kinesiska flöjten” av Hans Bethge. Mahler förundrades av visionen av jordens skönhet i dem och valde ut sju av dikterna och satte musik till dem.
Sångcykeln är komponerad i sex delar där den sista, avslutande satsen är nästan lika lång som de föregående tillsammans. Det genomgående budskapet är att jordens skönhet är evig, men att människans stund på jorden en dag kommer att ta slut. Det sista som hörs i denna sång- symfoni är ordet ”ewig” som svävar som ett avsked över konsertsalen.
Pausservering
Information om mat- och dryckesbokningar till din konsert publiceras löpande. Klicka gärna på knappen nedan för att läsa mer!
Avkoppling- & meditationsplatser
På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.
Program
- Strauss, Richard Tod und Verklärung
Det förlösande med döden. Det var vad Richard Strauss ville undersöka med sin tondikt Tod und Verklärung. I fyra satser berättas historien om den unge konstnärens väg mot den ofrånkomliga döden, en väg kantad av ångest och rädsla men också av stillhet och acceptans.
I den första largosatsen beskrivs den sjuke konstnären och hur döden kommer allt närmare. I andra satsen, Allegro molto agitato, är det kampen mellan livet och döden som beskrivs. Kampen som ingen människa kan vinna när döden har satt klorna i henne. Livet passerar revy för den döende konstnären i den tredje Meno mosso-satsen och i den fjärde avslutande Moderato-satsen är det den efterlängtade förvandlingen från levande till död som är temat. Den förlösande döden.
Richard Strauss påbörjade skrivandet av sin symfoniska dikt under sommaren 1888 och arbetade med den fram till november 1889. Detta var en tid i Strauss liv då lyckan levde nära bedrövelsen. Han hade sedan 1886 arbetat som dirigent vid Bayerska stadsoperan, en tjänst som inte gjorde honom lycklig. Operahuset var i dåligt ekonomiskt skick och de operor som spelades tråkade ut honom. Strauss var mer intresserad av modern musik, som Wagner, men tvingades dirigera Donizetti och Auber. Att identifiera sig med en lidande konstnär kanske inte var så svårt för Strauss. Dock fanns det också lyckliga stunder, eftersom han under samma tid träffade sin blivande hustru Paulin de Ahna, då hon kom för att ta sånglektioner av honom.
Den symfoniska dikten var ett verk som betydde mycket för Strauss. För att verkligen förtydliga vad musiken beskrev bad han sin vän, poeten Alexander Ritter, att skriva en dikt med utgångspunkt från vad Strauss komponerat och förklarat.
När Richard Strauss 1949 själv var på ålderns höst och en konstnär på sin dödsbädd, sade han till sin svärdotter: ”Det är märkligt Alice, att dö är precis som jag komponerade det i Tod und Verkläring”.
- Mahler, Gustav Das Lied von der Erde
Sångsymfoni för två röster.
Enligt vidskepelsen är det inte bra för en tonsättare att skriva en nionde symfoni och det sägs att denna vidskepelse började med Mahler. Både Beethoven och Schubert hade avslutat sin levnadsbana efter att de avslutat sina nior och Gustav Mahler såg detta som ett tecken på att en förbannelse vilade över kompositörer som i sin karriär kommit så långt att de skrivit åtta symfonier.
För att undvika denna egenuppfunna vidskepelse beslöt Mahler sig för att istället skriva en sångcykel, fast med strukturen av en symfoni.
Das Lied von der Erde – ”Jordens sång”, baserades på dikter ur Den kinesiska flöjten av Hans Bethge. I diktsamlingen hade författaren fritt omtolkat översatta kinesiska dikter och Mahler förundrades av visionen om jordens skönhet i dem. Han valde ut sju av dikterna och satte musik till dem.
Samma år, 1907, hade varit ett fruktansvärt svårt år för Mahler. Han hade blivit bortmanövrerad från Wiens hovopera på antisemitiska grunder och hans äldsta dotter hade dött av scharlakansfeber och difteri i kombination. Mahler själv hade blivit diagnosticerad med ett hjärtfel. Inte undra på att han började fundera på vidskepligheter.
Das Lied von der Erde är komponerad i sex satser, där den sista avslutande satsen är nästan lika lång som de föregående tillsammans. Det genomgående budskapet i denna sångsymfoni är att jordens skönhet är evig, men att människan inte är det. Det sista som hörs i denna sångsymfoni är ordet ”ewig”, upprepat nästan som ett mantra medan orkestern tystnar.
Hur gick det då med förbannelsen? Dessvärre lyckades Mahler inte lura ödet med denna taktik. Efter att Das Lied von der Erde var färdig gick han vidare med att skriva ännu en symfoni, i tron att han klarat sig oskadd. Det blev hans ”riktiga” nionde symfoni, den tionde blev aldrig kompletterad och myten om förbannelsen kring den nionde symfonin lever kvar än i dag.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Read more
- Fabien Gabel Dirigent
- Den franske dirigenten Fabien Gabel har nyligen utsetts till Music Director i Tonkünstler-Orchester med start säsongen 2025–2026. Han är flitigt engagerad av topporkestrar världen över och har varje säsong en lång rad återinbjudningar.Read more
- Eve-Maud Hubeaux Mezzosopran
- Den schweiziska mezzo-sopranen Eve-Maud Hubeaux har på kort tid etablerat sig som en efterfrågad operasångerska. Hennes inhopp i Aida 2022 under Salzburg Festival blev en stor triumf men det som starkt bidragit till att hon blivit så efterfrågad är hennes succéer på Wiener Staatsoper, Gran Teatre del Liceu, Barcelona, Opéra national de Paris och Deutsche Oper Berlin med roller i operorna Don Carlos, La Favorite, Le soulier de satin, Carmen och Tristan och Isolde. Hubeaux är också en efterfrågad konsertsångerska med verk som Bachs Matteuspassionen, Rossinis Petite Messe Solennelle, Berlioz Les Nuits d’été och La mort de Cléopâtre samt Wagners Wesendonklieder.Read more
- Michael Weinius Tenor
- Michael Weinius är hovsångare och en eftertraktad tenor internationellt.
Konsertinformation
-
På grund av sjukdom nödgas Nikolai Schukoff ställa in sin medverkan i Das Lied von der Erde. Tenor för kvällen blir i stället världsartisten Michael Weinius.
Konsertintroduktion
Konsertintroduktion hålls kl. 18.00 i Kubenfoajén med Johan Åhnberg.