Strauss & Brahms fyra
Kliv in i en stor känslovärld och upplev sopranen Maria Bengtsson ge röst åt Strauss nyanserade avsked.
Förspelet till Richard Wagners Tristan och Isolde öppnar dörren till en värld av passion och kärlekens förtrollning. Den svenska världssopranen Maria Bengtsson gästar oss för första gången i Richard Strauss Vier letzte Lieder, där hennes röst målar upp nyanser av reflektion och avsked.
Efter pausen förs vi vidare genom Johannes Brahms Symfoni nr 4 där Michael Schønwandt tar oss med på en känslomässig resa genom verkets kraftfulla och dramatiska första sats, melankoliska andante och lekfulla tredje sats, för att avsluta i en gripande final fylld av intensitet och passion.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Read more
- Michael Schønwandt dirigent
- Den danske dirigenten Michael Schønwandt har, sedan mitten av 1980-talet, haft en lång rad chefsdirigentpositioner i olika orkestrar och operor i Danmark, Holland, Tyskland, Belgien och Frankrike. Read more
- Maria Bengtsson Sopran
- Redan i tidig ålder bestämde sig den prisbelönta sopranen Maria Bengtsson för en karriär inom musiken. Hon växte upp i en musikerfamilj i Höllviken och fick tidigt kontakt med musiklivet genom kulturskola och musikgymnasium, men också med operavärlden.Read more
Dirigentbyte
-
Bertrand de Billy har dessvärre fått sent förhinder den 23 januari och kommer att ersättas av Michael Schønwandt.
Program
- Wagner, Richard Förspelet och Isoldes kärleksdöd ur Tristan och Isolde 17 min
Richard Wagners Tristan und Isolde är en av de mest banbrytande operorna inom den tyska romantiska repertoaren. Ouvertyren till operan är en ikonisk komposition som bär på en känsla av passion, längtan och ödesbestämdhet.
Ouvertyren är ett fristående orkesterstycke, skrivet för att sammanfatta operans dramatiska och känslomässiga kärna. Verket bär på en kraftfull och dramatisk ton, med djupa och klangfulla stråkar som symboliserar de stormande känslor som karaktärerna upplever.
Den berömda öppningen, med dess spänningsfyllda harmonik och kromatiska melodik, förmedlar omedelbart en tät och intensiv känsla. Musiken utvecklas sedan genom olika teman och motiv, som speglar karaktärernas inre konflikter och känslomässiga strider.
- Strauss, Richard Vier letzte Lieder 20 min
1. Frühling
2. September
3. Beim Schlafengehen
4. Im Abendrot
Om verket
Richard Strauss Vier letzte Lieder är en samling sånger för sopran och orkester som komponerades under hans näst sista levnadsår, 1948. Dessa sånger betraktas ofta som ett av hans mest gripande och mästerliga verk.
I Vier letzte Lieder utforskar Strauss teman som åldrande, död och längtan efter frid. Texterna, hämtade från poesi av Hermann Hesse och Joseph von Eichendorff, bär på en djup och existentiell känsla.
Verket är uppdelat i fyra sånger: Frühling – Vår, September, Beim Schlafengehen – Vid insomnandet och Im Abendrot – I aftonrodnad. Varje sång fångar en specifik stämning, från vårens livskraft till det stilla lugnet i åldrandets skymning.
Vier letzte Lieder betraktas ofta som en av Strauss främsta kompositioner och har blivit ett av de mest älskade verken inom den klassiska sångrepertoaren.
- Paus 25 min
- Brahms, Johannes Symfoni nr 4 i e-moll 42 min
1. Allegro non troppo
2. Andante moderato
3. Allegro giocoso
4. Allegro energico e passionato - Più allegro
Om verket
Johannes Brahms sista symfoni är mycket allvarlig och inleds på ett oerhört minnesvärt sätt. Inte för att det sker med dunder och brak som i den föregående symfonin, utan för att det nostalgiska och lätt illavarslande temat i början är så vackert utmejslat och har en underbar förmåga att fastna i huvudet. Därmed är det också lätt att följa hur Brahms varierar och bearbetar melodin. När temat är tillbaka i slutet av satsen är det som att träffa en ungdomskärlek efter tjugo år. Andra satsen inleds med ett melankoliskt tema som introduceras av hornen, medan en stadig pizzicatopuls ger trygghet i mörkret. Lugnet och eftertänksamheten bryts av den marschliknande tredje satsen, full av lekfullhet och svängiga fanfarer. I finalen är dock svårmodet tillbaka – och Brahms lånar det delvis av Bach. De åtta långa, uppåtgående tonerna i början kommer från Nach dir, Herr, verlanget mich – en tidig, bortglömd kantat som inte publicerades förrän 1884, samma år som Brahms började skriva symfonin.
Mat & Dryck på Malmö Live
Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.
När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande.
Konsertintroduktion
Konsertintroduktion kl. 18.00 med Staffan Rejle på Kanalscenen.
Abonnemangsinformation
-
Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver.