Annika Härdelin-Sandström
Soon available in English.
Född i: Stockholm, Sverige
Började spela oboe: Jag började spela oboe 1973 samtidigt som jag spelade alla typer av blockflöjt. Jag ville egentligen börja med tvärflöjt. Men när min familj flyttade till Uppsala så föreslogs jag att prova oboe i stället då det inte var lika vanligt.
Började arbeta i Malmö SymfoniOrkester: 1982
Hur ser din utbildningsbakgrund ut? Kommunala musikskolan i Uppsala och privat undervisning innan musikhögskolan i Stockholm. Stipendiestudier i London. Eftersom jag var 19 år när jag blev anställd i MSO så är orkestern min viktigaste utbildning och praktikplats!
Vilket är ditt favoritminne från tiden i MSO? Ett roligt minne är stjärnkvällarna med bland annat Monserrat Caballé som vår dåvarande chef Gunilla von Bahr arrangerade.
Vilka andra orkestrar/ensembler eller sammanhang har du spelat i? Kan inte få med allt efter nästan 40 år i yrket. Har varit medlem sedan min studietid i Stockholms Nya Kammarorkester (SNYKO) som gjort många turnéer i Europa och Japan. Jag arbetade som solo-oboist i Det Kongelige Kapel våren -86. Där fick jag erbjudande om anställning men valde att återvända till MSO. Arbetat ett år i GSO 1996-97 och även varit med på ett flertal turnéer med dem till bland annat Kina.
Varit och vikarierat i orkestrar i Stockholm och Oslo och deltagit i olika kammarmusikgrupper genom åren.
Vilken är din favoritkompositör? Finns många men jag gillar bland annat fransmannen Francis Poulenc.
Vad föredrar du att göra på din fritid? Vi har två hus och trädgårdar att ta hand om så det finns alltid att göra. Promenera och umgås med familj och vänner. Sy och läsa är ett sätt att koppla av.
Vad äter du helst? Allt som min man lagar!
Varför borde alla lyssna på symfonisk musik? För att få en äkta live-upplevelse av ett levande uttryck! Allt från smäktande vackert till provocerande starkt! Det finns något för alla att uppleva på sitt sätt.