Kammarmusikserien #8 - Pianotrio

18 maj 2021
Kuben
ca 1 timme
Malmö Live Konserthus
Is broadcasted
Jörgen Svensson Christiaan Dirksen
Christiaan Dirksen

Konsertprogram

Felix Mendelssohn Pianotrio nr 1 i d-moll

1839 var den trettioårige Felix Mendelssohn synnerligen väletablerad, såväl som kompositör som dirigent för Gewandhausorkestern i Leipzig. I mars hade han uruppfört Schuberts storslagna och svårspelade Symfoni nr 9, mer än tio år efter tonsättarens död. Pianotrio nr 1 skrevs några månader senare och har kommit att betraktas som ett av genrens mästerverk. Den stormiga inledningssatsens huvudtema presenteras direkt av cellon. I den långsamma andra satsen skingras orosmolnen från den föregående. Den är romantisk och når en emotionell höjdpunkt i mitten. Sedan kommer ett livligt scherzo och slutligen en dramatisk final som går i eftertänksam moll. I sluttakterna blommar den dock ut i dur.

Pianotrio nr. 1 i d-moll, op. 49 (1839)

1. Molto allegro ed agitato

2. Andante con moto tranquillo

3. Scherzo: Leggiero e vivace

4. Finale: Allegro assai appassionato

Lera Auerbach ur 24 Preludes för piano

Lera Auerbach föddes i Sovjetunionen 1973 men hoppade som 17-åring av under en vistelse i USA, för att studera piano och komposition. Hon har skrivit fyra symfonier, två requiem och mycket annan musik för olika typer av orkestrar, kammarensembler och solister. 2005 hade hennes balett Den lilla sjöjungfrun premiär på den då nyöppnade Köpenhamnsoperan.

24 preludier för piano skrevs 1998 och framförs här i ett urval om sju stycken som demonstrerar verkets bredd. Nummer fyra är eftertänksam och nostalgisk, elvan dör ut likt havet som drar sig tillbaka i ebb, medan tolvan är hård och hamrande, ”allegro brutale” står det på notbladet.

Ur Preludes för solopiano, op. 41 (1998)

4. E-moll. Appassionato - Nostalgico

5. D-dur. Andantino sognando

11. B-dur. Misterioso

12. Giss-moll. Allegro brutale

14. Ess-moll. Allegretto

Lera Auerbach Pianotrio nr 1

Auerbach har komponerat fyra pianotrior, plus ett verk för samma sättning som heter Postscriptum. Den första trion uruppfördes 1999 och består av tre mycket kontrasterande satser. Preludiet är lekfullt och humoristiskt. Andra satsen lugn och lätt klagande, nästan lite meditativ (andante lamentoso). Verket avslutas med en energisk och vild final (presto).

Pianotrio nr. 1 för violin, cello och piano, op. 28 (1992/1994)

1. Prélude

2. Andante

3. Presto

Medverkande

Jörgen Svensson Violin
Jörgen Svensson kommer från en musikalisk familj i Lenhovda. Han började sina violinstudier för Lars Jöneteg, och fortsatte sedan på Musikhögskolan i Stockholm för prof. Harald Thedéen. Han avslutade studierna där med att spela Brahms violinkonsert med Radiosymfonikerna och Leif Segerstam. Därefter följde två års studier för prof. Milan Vitek i solistklassen vid Musikkonservatoriet i Köpenhamn, och tre års studier för konsertmästare Chaim Taub i Tel Aviv Israel. 1995 blev Jörgen anställd i Malmö SymfoniOrkester och innehar tjänsten som alt. 1:a konsertmästare i MSO.
Rebecka Ronge cello
Rebecka Ronge, uppvuxen i musikalisk familj i Sköve. Började sina cellostudier för den tyske celloläraren Olav Krall. Därefter fortgick studierna på Musikhögskolan i Göteborg och på Musikkonservatoriet i Århus Danmark för prof. Harro Ruijsennars. Rebecka har även studerat för Mats Rondin. 2002 fick hon sin anställning i MSO.
Andreas Ronge piano
Andreas Ronge är pianist och har studerat i Salzburg för Hans Leygraf och sedan för Laszlo Simon i Berlin och Stockholm. 1994 tog han solistdiplom på Royal Academy of Music i London och året därpå även diplom på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han bildade pianotrio tillsammans med violinisten Rhona Duncan i London och de flyttade till Malmö 1996.
Last updated: 2021-05-03