INSTÄLLD: Sagan i Musiken

15 maj 2021
Digitala Konserthuset
ca. 2 timmar inkl. paus
Malmö Opera
Is broadcasted
Malmö Operaorkester
Konserten kommer att sändas digitalt

Den här konserten kommer att livesändas och du som har köpt biljett kommer att få en länk och lösenord till sändningen i god tid innan konsertstart. 

Maurice Ravel och Nikolaj Rimskij-Korsakov älskade sagornas värld, vilket man kan förmoda även filmsagornas musikgeni John Williams gör.

I Le Tombeau de Couperin tillönskar Ravel sina döda vänner en fulländad drömvärld medan Rimskij-Korsakov manar fram Österlandets sagomystik i den symfoniska sviten Scheherazade. Williams leker sagolikt med ett enormt instrument i sin Konsert för tuba och orkester.

Konsertprogram

Maurice Ravel Le Tombeau de Couperin

Maurice Ravel (1875-1937) komponerade de sex satserna i pianosviten Le Tombeau de Couperin mellan 1914 och 1917. Var och en är tillägnad minnet av en vän (eller i ett fall två bröder) som alla dog i strid under första världskriget. Verket är en hyllning till känsligheten hos den franska barocken. Ravels verk är underhållande och lättsamt, närmast ljuvligt sagoaktigt och stundtals reflekterande. När någon kritiserade honom för detta ska han ha svarat: De döda är tillräckligt ledsna i sin eviga tystnad.

John Williams Konsert för tuba och orkester

Tubakonserten är ett lekfullt verk i tre satser utan paus där tuban, det allra största bleckblåsinstrumentet, är i centrum. I verket framhävs både tekniken och tonala bredden hos tuban såväl som dess musiker. Ja, verket ställer närmast akrobatiska krav på tubaisten, brummande, mystiskt och spännande, och samtidigt lättsamt och melodiöst, rentav jazzigt.

Nikolaj Rimskij-Korsakov Scheherazade

Den ryske tonsättaren Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844-1908) hade en särskild förkärlek för sagor och folklore och fascinerades särskilt av Österlandet. Det visar sig inte minst i den symfoniska sviten Scheherazade från 1888, baserad på den arabiska sagosamlingen Tusen och en natt – i sig en saga om en sagoberätterska. Sviten är vackert orkestrerad, stort romantisk med suggestiva stämningsmättade orkesterklanger: ett av Rimskij-Korsakovs mest populära verk och som tillhör den klassiska standardrepertoaren.

Medverkande

Malmö Operaorkester orkester
Davide Levi dirigent
Davide Levi är en ung prisbelönt dirigent som redan har stor erfarenhet av att arbeta internationellt. Sedan examen från Verdi-konservatoriet i Milano har han arbetat med några av Europas mest framstående orkestrar och operahus, inklusive Oper Leipzig, Garsington Opera, Opera North, Opera de Tenerife, English Touring Opera, I Pomeriggi Musicali, the Hebrides Ensemble, the Britten-Pears Symphony Orchestra och Orchestra Sinfonica Abruzzese.
Théophile Hartz oboe
Oboisten Theophile Hartz är född i Frankrike och utbildad vid Conservatoire Superieur i Lyon samt Musikhochschule i Karlsruhe. Han har varit solooboist i Malmö Operaorkester sedan 2011 och har parallellt spelat med Israel Philharmonic Orchestra och Danmarks Radios symfoniorkester. Han har gästspelat vid bland annat Det Kongelige Teater, Sjællands Symfoniorkester samt symfoniorkestrarna i Malmö och Helsingborg. Han undervisar också oboe och kammarmusik på Musikhögskolan i Malmö.
Antonio Neilley-Menendez de Llano tuba
Antonio Neilley-Menéndez de Llano är sedan 2013 solotubaist i Malmö Operaorkester. Han är född och uppväxt i Sydney, Australien där han studerade för Sydneysymfonins tubaist Steve Rossé. Senare flyttade han till Schweiz, för att ta sin master på Züricher Hochschule der Künste, under professor Anne Jelle Visser (internationell artist hos Yamaha och före detta tubaist på Zürichoperan). 2010 blev Antonio en av finalisterna i International Brass and Woodwind Competition i Jeju, Sydkorea. 2015 blev han inbjuden att medverka på en turné till Indien med Australian World Orchestra, under Maestro Zubin Mehta.
Last updated: 2021-04-22