Bartók & Brabbins Lördagskonsert
Välkommen till säsongens första lördagskonsert fylld av stjärnglans!
Vi inleder säsongens första lördagskonsert med ett färgsprakande program och välkomnar samtidigt Martyn Brabbins som Malmö SymfoniOrkesters nye chefsdirigent. Inte nog med det! Stjärnviolinisten Bomsori står i rampljuset när hon framför Erich Wolfgang Korngolds virtuosa violinkonsert, som bygger på teman ur några av kompositörens Hollywoodsuccéer. Dessutom träder orkesterns alla skickliga musiker fram och agerar solister i Béla Bartóks ikoniska klassiker Konsert för orkester.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Read more
- Martyn Brabbins Dirigent
- Martyn Brabbins är utsedd till Malmö SymfoniOrkesters chefsdirigent och börjar sitt förordnande under säsongen 2025-26. Han är gästprofessor i dirigering vid Royal College of Music i London samt vid Royal Conservatoire of Scotland. Brabbins dirigentkarriär omfattar många prestigefyllda befattningar vid europeiska operahus som Kirov, La Scala, Bayerische Staatsoper, och operorna i Lyon, Amsterdam, Frankfurt och Antwerpen. Parallellt med arbetet som operadirigent har Martyn Brabbins verkat som orkesterdirigent i de ledande orkestrarna i Storbritannien men även i Royal Concertgebouw Orchestra, San Francisco Symphony, Deutsche Sinfonieorchester Berlin och Tokyo Metropolitan Symphony för att nämna några. Read more
- Kim Bomsori Violin
Program
- Korngold, Erich Wolfgang Violinkonsert i D-dur, op. 35 (1945) 25 min
1. Moderato nobile
2. Romance. Andante
3. Finale. Allegro assai vivace
Om verket:
Det brukar sägas om Erich Wolfgang Korngolds musik att den låter som filmmusik, men det är snarare filmmusiken som låter Korngold, eftersom han var tongivande i Hollywood, och bidrog till att skapa den symfoniska filmmusiktraditionen.
Korngold föddes i Wien strax före sekelskiftet 1900, ett underbarn som lade hela musiklivet för sina fötter innan han fyllt 10. Han gjorde succé med flera musikdramatiska verk med kulmen i Die Tote Stadt, en väldig opera med stort musikaliskt och psykologiskt djup som han skrev som 23-åring.
Korngold blev inbjuden till Hollywood, och där befann han sig när nazisterna gick in i Österrike. Korngold som var jude fick stanna kvar i USA, där hans skicklighet i stämningsmåleri och säkra tajming gjorde honom till en av de största filmmusiktonsättarna. Efter sexton filmer och två Oskarsnomineringar växte hans längtan efter att utveckla större musikaliska idéer, och han lämnade Hollywood med ambitionen att återta sin position på konsertscenerna med den virtuosa violinkonserten. Han byggde sitt senromantiska mästerverk på teman från några av sina succéer; Captain Blood, The Adventures of Robin Hood och The Sea Hawk, och briljerade i rika orkesterklanger delikat kryddade med vibrafon, xylofon, harpa och celesta. Konserten ställer höga krav på solisten med virtuosa kaskader i rasande tempo och sublima evighetslånga melodilinjer i högt register.- Bartók, Béla Konsert för orkester, Sz. 116, BB 123 (1943–1945) 38 min
1. Introduzione. Andante non troppo – Allegro vivace
2. Giuoco delle coppie. Allegretto scherzando
3. Elegia. Andante non troppo
4. Intermezzo interrotto. Allegretto
5. Finale. Pesante - Presto
Om verket:
Béla Bartóks Konsert för orkester är ett ikoniskt verk som älskas av både publik och orkestrar världen över. Trots verkets livfulla karaktär skrevs det under svåra omständigheter av en olycklig tonsättare i exil.
När Ungern lierade sig med det nazistiska Tyskland såg antifascisten Bartók ingen annan utväg än att lämna sitt älskade hemland och emigrera till USA. Han vantrivdes dock i New York, han hade svårt att försörja sig på sin musik, och hans hälsa började vackla. Bartók låg på sjukhus när dirigenten Sergej Kusevitskij sökte upp honom och erbjöd 1000 dollar för ett nytt orkesterverk. Bartók uppbådade all sin kreativitet, hantverksskicklighet och musikaliska fantasi till det färgrika verk där alla orkesterns instrument exponeras solistiskt, och orkestermusikerna får visa upp sin virtuositet. Det tog bara två månader för Bartók att komponera Konsert för orkester, en charmfull blandning av explosiv energi, dansanta folkmusikaliska rytmer, och den mystiskt hemlighetsfulla klangvärld som Bartók kallade “nattmusik”.
I den fjärde satsen citerar Bartók sången “Då går jag till Maxim” ur Glada Änkan av Franz Lehár. Bara några år tidigare hade Dmitrij Sjostakovitj använt samma melodi i sin 7e symfoni, och än idag tvistar musikkännare om huruvida Bartók parodierade Sjostakovitj eller Lehár, eller kanske båda två.
Abonnemang
Den här konserten ingår i Konsertserien Stora lördag.