I slutet av januari och i början av februari kommer Malmö Live att fyllas av lika älskade som ofta spelade tongångar: mestadels storslagna och kraftfullt flödande till sin karaktär, men med betydligt mörkare inre rum.

     – Jag tror inte att det finns ett torrt öga i publiken när vi kommer fram till den sista konserten, säger Robert Trevino, Malmö SymfoniOrkesters chefsdirigent, som framför Tjajkovskijs sex numrerade symfonier tillsammans med MSO.

Robert Trevino tror inte, till skillnad från många andra, att Tjajkovskij led av uttalad depression. Däremot menar han att omständigheterna i kompositörens liv, som hans undertryckta homosexualitet, gjorde honom deprimerad.  

     – Jag kan inte dirigera den sjätte symfonin utan att gråta, eftersom jag känner mig så ledsen för hans situation. Och när jag dirigerar andra satsens andante i den femte symfonin, så upplever jag en oerhörd ensamhet inför något som kunde ha varit kärlek.

Han säger att det finns ett värde för MSO som orkester att spela symfonierna i ett svep, samtidigt som det finns ett värde i att framhäva den berättelse som symfonierna målar upp. Hur det kommer att låta får vi veta i början av 2021. Ett som är säkert är att Robert Trevino knappast kommer att göra Tjajkovskijs musik pompös.

     – Alltför ofta händer det att hans musik ”filmifieras”, att den spelas med Hollywoodska förtecken. Jag betraktar på den ett helt annat sätt.

Senast uppdaterat: 2021-03-01