Elgars etta

Precis som Brahms väntade Elgar länge med att skriva sin första symfoni. Han hann bli 51 år innan den var färdig. Symfonin blev en stor succé och hade framförts närmare hundra gånger redan ett år efter premiären 1908. Anslaget i Symfoni nr 1 kan beskrivas som upphöjt, återhållet, värdigt och väldigt brittiskt.

I Rautavaaras In the Beginning rör sig stråkarna som ett böljande landskap utanför tågfönstret. Kort före sin död 2016 gav Rautavaara Lost Landscapes en ny skrud, när han skrev om verkets pianostämma för stråkorkester – en version som här får sin världspremiär.

 

Konsertprogram

Rautavaara, Einojuhani In the beginning

Den finske tonsättaren Einojuhani Rautavaara (1928-2016) skapade åtta symfonier, nio operor och en stor mängd kammarmusik, konserter och andra verk. In the beginning är ett kort stycke för orkester som börjar i mystiskt mörker och sedan växer på ett suggestivt sätt – i styrka, intensitet och komplexitet. Det är häpnadsväckande hur mycket dramatik det går att skapa på så kort tid.

Rautavaara, Einojuhani Lost Landscapes 21 min

Lost landscapes skrevs för piano och violin 2006, men i slutet av sitt liv gjorde Rautavaara en version där han bytte ut pianot mot en stråkorkester. De fyra satserna är uppkallade efter platser som var viktiga för honom under hans studietid: Tanglewood Music Center i Massachusetts, Ascona i Schweiz, där han lärde sig tolvtonstekniken, Reingasse i Wien, där barockpalatset Schönburg ligger och slutligen hans adress i New York: West 23rd St. ”Dessa landskap är fulla av minnen och atmosfärer, såväl visuella som ljudliga vyer. De är musikaliska livsteman för mig”, skrev Rautavaara.

Detta är världspremiären för den orkestrerade versionen av Lost landscapes, och därmed griper MSO:s chefsdirigent Robert Trevino in i ett musikhistorisk skeende. En av Rautavaaras främsta banérförare var nämligen Trevinos lärare Leif Segerstam. Med detta uruppförande för Trevino traditionen och Rautavaaras musik vidare.

Paus 25 min
Elgar, Edward Symfoni nr 1 50 min

Sir Edward Elgar (1857-1934) är så mycket mer än musikhistoriens mest imponerande mustasch, Pomp and Circumstance och Land of Hope and Glory. I sina båda symfonier uppenbarar sig en kompositör som kastar av sig det pompöst nationalistiska och vågar visa sig sårbar och intim. Frågar man Robert Trevino, har Elgar mer gemensamt med Mahler och andra tyska och österrikiska tonsättare, än med sina brittiska kollegor.

Symfoni nr 1 uruppfördes i december 1908 och blev en stor succé. Genast började publiken och kritikerna spekulera i om det fanns någon berättelse bakom musiken, vilket Elgar avfärdade med orden: ”Det finns inget program annat än den större upplevelsen av liv, barmhärtighet, kärlek och en massiv framtidstro.”

Symfonin börjar som en stolt procession, eller ”nobel och enkel” som fördragsbeteckningen lyder. Andra satsen kommer som en stor kontrast med sina hetsiga violiner, som för tankarna till en dramatisk fors under vårfloden. Den långsamma tredje satsen genomsyras av ett angenämt lugn, ett temperament som går igen även i början av den sista satsen. Lugnet utvecklas dock och slår över i storslagenhet, och symfonin slutar i triumf och försoning.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Robert Trevino dirigent
Malmö SymfoniOrkesters (MSO) tidigare chefsdirigent och nuvarande konstnärlige rådgivare, Robert Trevino, har ett framgångsrikt samarbete med skivbolaget Ondine. Utgivningen av Beethovens nio symfonier med MSO blev kritikerrosad liksom hans Ravelalbum på samma bolag med Basque National Orchestra (BNO) för vilken Trevino är chefsdirigent. Ännu en CD-inspelning på Ondine med BNO upptar mästerverk av förbisedda amerikanska tonsättare.Läs mer
Simone Lamsma violin
Senast uppdaterat: 2021-10-13