När Robert Trevino för första gången ställde sig på pulten för att leda Malmö SymfoniOrkester som nyutnämnd chefsdirgent, gjorde han det med ett av orkesterhistoriens stora verk – Gustav Mahlers Symfoni nr 5 (uruppförd 1904).

Det finns många delar och detaljer att rikta uppmärksamheten på i femte symfonin, den som är Mahlers mest spelade och som brukar kallas för hans signaturverk. Själv fastnar jag, för stunden, för takterna efter den första dryga minutens våldsamma urladdning i andra satsens inledning; när tråblås och celli baddar upprördheten med sina mjuka strykningar – och sedan böljar vidare i alltmer hårresande vackra melodier i sällskap av övriga stråkar och blås, bara för att sedan upptäcka att musiken åter byter riktning mot mörkare och mer svidande löpningar och starka trumpetattacker. Därefter plockas det storslagna ljudbygget ner till nästan ingenting; bara unisont vemodiga celli och försiktiga timpanislag hörs.

På knappt fem minuter lyckas Mahler med bedriften att visa den känslomässiga potentialen i orkestermaskinen. Och då återstår ytterligare 60 minuter (plus den föregående satsen) av lika tät som tillgänglig musik att förundras över.

Största delen av arbetet med symfonin tog plats under somrarna 1901 och 1902 i Mahlers tonsättarstuga i Maiernigg i södra Österrike. Han innehade då sedan fyra år tillbaka den mycket prestigefyllda posten som Wienoperans chef. Eftersom han var fullt upptagen av sitt jobb större delen av året, ägnade han sommarsemestern åt att komponera. I stugan slutförde han symfonierna fyra till sju.

Femmans tonart brukar anges som ciss-moll (som första satsens tonart), men Mahler var skeptisk. Sista satsen går i D-dur och han menade att det är ”svårt att tala om en gemensam tonart för hela symfonin utifrån satsernas ordningsföljd (där den typiska första satsen nu kommer som nummer två), och för att undvika missförstånd är det därför bäst att utelämna tonarten”.

Symfoni nr 5 börjar med orkesterrepertoarens kanske mest distinkta trumpetsolo, ofta använt som provspelningsstycke för orkestertrumpetare. Adagiettot i fjärde satsen (F-dur) är Mahlers i särklass mest kända komposition, inte minst genom att Luchino Visconti gjorde det odödligt i sin film Döden i Venedig (1971).

Den tongivande musikteoretikern Theodor Adorno menade att Mahler ”vill en mänsklighet högt över den sammanfogade ordningen och dess spärrar, som endast konstverket med sin blotta existens kan återuppväcka”.

Med andra ord: Låt musiken befria dig. Låt Mahlers femma strömma hem till dig på skärtorsdagen!

 

Du kanske också är intresserad av

Infruset - Själens Skrubbsår av Malmö Live Konserthus och Geshgore tillsammans med bland annat Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2023-11-29

Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024 about

Musikföreställningen Infruset – Själens Skrubbsår – blev en succé när den uruppfördes på Malmö Live Konserthus. Med sju slutsålda föreställningar skapade den magi hos såväl publik som kritiker. Snart möter Infruset ny publik på Dalhalla, Rättvik.

Läs mer about Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024
Beethoven, målat porträtt
Publicerad: 2023-11-01

Den nye Beethoven about

Säsongen 2023-24 framför MSO tre centrala verk av Beethoven, alla komponerade under en relativ kort tidsperiod: 1803-1809. Här lade han inte bara grunden för en helt ny musikalisk epok, utan förändrade också synen på konstnärens roll i samhället.

Läs mer about Den nye Beethoven
Porträtt av Gabriel Fauré av John Singer Sargent
Publicerad: 2023-10-17

Ett requiem som flödar av ljus about

Den katolska dödsmässan har med sitt högtidliga innehåll haft en särskild dragningskraft på tonsättare genom tiderna. Men när Gabriel Fauré gav sig i kast med de urgamla latinska texterna tog han sig stora friheter, strök, lade till och arbetade om.

Läs mer about Ett requiem som flödar av ljus
Senast uppdaterat: 2020-11-30