Meny

Corona: frågor och svar

Frågor och svar

Kommer konserter på Malmö Live att genomföras i vår/sommar?

Nej och ja. Under perioden 23 mars till och med 31 augusti genomförs inga konserter eller andra arrangemang med publik i konserthuset. Malmö SymfoniOrkester fortsätter dock att under torsdagkvällar ge konserter som streamas online på malmolive.se – men utan publik i konsertsalen (med reservation för ändringar).

 

Kan man se dem igen, eller är det enbart livestreamning?

De kan av rättighetsskäl (i relation till musikerna) enbart upplevas under livestreamningen varje torsdag, som om man vore på en ordinarie torsdagskonsert.

 

Varför är konserthuset stängt för publik en tid?

Vi har tillsammans med vår ägare Malmö stad beslutat att under några veckor stänga den publika verksamheten. Detta för att bidra till att förhindra vidare smittspridning och att många aktiviteter redan ställts in eller flyttats fram, samt att det inte finns tillräckliga förutsättningar för att genomföra vissa konserter och arrangemang med begränsad publik.

 

När får jag besked om en konsert under den här perioden ställs in helt eller flyttas fram
till senare datum?

Så snart det går efter att vi fått ett besked. Vi kontaktar då berörda biljettköpare, uppdaterar vår hemsida och biljettsidan med mera.

 

Var kan jag hitta information om vad som gäller för vilken konsert?

Det står på vår hemsida efterhand som vi får information – angivet på respektive konserts sida samt vid biljettinformationen. Vi, eller aktuell arrangör, kontaktar också biljettköpare som berörs.

 

Varför påverkas konserter olika?

På Malmö Live har vi både egna konserter (med olika artister samt med Malmö SymfoniOrkester) och andras, d v s vi hyr ut våra lokaler till externa arrangörer.
Det innebär att deras evenemang ligger utanför vår verksamhet och att den externa arrangören beslutar om en konsert ställs in eller flyttas fram. Detsamma gäller med återbetalning. Vad som gäller står på hemsidan för respektive konsert, i de fall vi vet.

 

Får jag ersättning för min biljett om en konsert blir inställd?

Biljetter till konserter som ställs in p g a coronasituationen ersätts med ett presentkort som är giltigt i två år. Detsamma gäller också om du till den aktuella konserten bokat mat och dryck i pausen.  Vi kontaktar dig och skickar presentkortnummer i mail.  
Hanteringen av detta kan dröja lite eftersom vårt biljettcenter är hårt belastat just nu, men håll utkik i din brevlåda! Vi behandlar konserterna i tur och ordning.  
 
För biljetter till konserter på Malmö Live men som genomförs av externa arrangörer (som hyrt konsertsalen av oss) kan det vara olika bud. Läs på respektive biljettsida om vad som gäller. I de fall då vi, Malmö Live, säljer biljetter till en extern arrangörs konsert, kommer informationen via mail från oss. Om en extern arrangör säljer biljetterna själva, informerar de aktuella biljettköpare.

 

Jag är abonnent på en konsertserie, får jag också ersättning?

Ja, så klart kommer också abonnenter att ersättas. Eftersom vi ännu inte vet hur många av innevarande säsongs vårkonserter som kommer att ställas in, behöver vi ytterligare tid på oss att lösa just den uppgiften. 

 

Hur ser era allmänna köpvillkor ut? (uppdaterade pga. covid-19)

För att underlätta för vår publik erbjuder vi biljettköpare att kostnadsfritt boka om sina biljetter, eller byta till presentkort, till och med dagen före konsert.  Detta gäller fr o m nu och för konserter till och med 31 december 2020. Observera att detta endast gäller om coronautvecklingen fortsätter i höst och folkhälsomyndighetens rekommendationer om publikbegränsning består.

 

För MSO:s abonnenter (konsertserieinnehavare) är redan ett visst antal byten inom serierna avgiftsfria. Ytterligare önskemål/behov hanteras av biljettcenter.
Vid eventuellt inställda konserter gäller återbetalning som vanligt. 

Klicka här för att komma till vår sida om allmänna villkor för biljettköp.

  

Hur vet jag om det är en konsert arrangerad av Malmö Live eller en extern arrangör?

Det står på respektive biljettsida på hemsidan, där finns också bolagets kontaktuppgifter.

 

Kan jag byta till en annan föreställning/konsert?

Vi har tyvärr inte den möjligheten, eftersom de flesta av våra konserter enbart ges en gång. För biljetter till andra arrangörers konserter – vänd er till det aktuella bolaget.

 

Vad händer med min pausbokning om konserten ställs in?

Om du bokat den via vår hemsida kommer vi att avboka den. Beträffade återbetalning gäller detsamma som vid konsertbiljetter.

 

Hur skyddade är medarbetare när verksamheten är fortsatt igång bakom kulisserna,
även om den publika verksamheten är stängd?

Vi har tydliga regler kring hur vi ska agera om vi känner symtom, varit i riskområde eller haft kontakt med person som vistats i någon av dessa. Vi uppmanar alla anställda att följa de rekommendationer kring hygien och smittförhindran som finns, och är man sjuk eller visar sjukdomssymptom ska man stanna hemma. 

 

 

 

Senast uppdaterad 2020-06-22